Menys vehicles

13/08/2021 - 09:00h

Vilafranca aprova un Pla de Mobilitat per pacificar el trànsit i una de les propostes és tallar el trànsit puntualment a la rambla Nostra Senyora

Vilafranca va aprovar fa uns dies de manera inicial un Pla de Mobilitat que contempla un seguit de propostes d’actuacions que es volen implementar per fases. Tal com explica el portaveu del govern, Aureli Ruiz, es vol millorar la qualitat de vida dels ciutadans pacificant el trànsit i, per tant, ampliant l’espai per als vianants i fent entorns més amables, sobretot al voltant de les escoles, comerços o espais de lleure.

Ruiz recorda que el 2008 el consistori ja va aprovar de forma inicial un Pla, però que finalment no va tirar endavant perquè va esclatar la crisi econòmica i les prioritats es van modificar.

Ara, el pla ha posat com a eix central la mobilitat sostenible. També s’ha actualitzat perquè, segons explica Ruiz, hi ha vies que el 2008 eren prioritàries per a vehicles que ara es consideren essencials per als vianants, com ara el carrer Progrés.

Tot i que el Pla preveu uns set milions d’euros d’inversió, el govern creu que és un document més realista, perquè aquest pressupost està repartit en sis anys i, a més, moltes de les actuacions estan previstes en el Pla Integral del Centre i del carrer Comerç.

Menys aparcament al centre
Una de les propostes consisteix a compatibilitzar l’oferta d’aparcament amb les necessitats de residents i no residents amb un sistema d’aparcaments dissuasius gratuïts i amb aparcaments de pagament. Segons Aureli Ruiz, el que es preveu és pacificar el trànsit sobretot a la zona centre, la qual cosa vol dir treure places d’aparcament que ara formen part de la zona blava.

Així, l’aparcament del centre seria de pagament i, si pot ser, soterrat, com els que hi ha a la rambla, però s’ampliaria l’oferta de pàrquings dissuasoris, una mica més allunyats.

Segons Ruiz, de punta a punta de Vilafranca s’hi pot anar caminant en uns 45 minuts a peu i, per tant, estan pensant a fixar aparcaments dissuasoris on, en 10 o 15 minuts, es pugui arribar al centre. “Es tracta de potenciar els desplaçaments a peu”, assegura Ruiz.

Voreres més amples
Una altra de les mesures del Pla de Mobilitat per fomentar els desplaçaments a peu i en bicicleta és construir voreres més amples, i també zones de plataforma única.

Així, el Pla preveu voreres de 2,5 metres d’amplada a tots els carrers principals de la vila. Si el carrer té menys de 8 metres d’amplada, el pla apunta que s’ha d’urbanitzar en plataforma única (com a l’illa de vianants) i si en té menys de deu, s’eliminaria també l’aparcament.

En els primers tres anys es prioritzen els carrers que porten al centre des de diferents barris (Espirall, Santa Magdalena, Sant Pau, Hermenegild Clascar, General Vallès, Sant Julià i Era Enrajolada), i també es projecta fer una rampa o escala mecànica per salvar el desnivell del carrer del Casal amb Santa Digna, just on ara hi ha una escala de ferro que volen substituir “sí o sí”.

La segona fase (de 4 a 6 anys) actuaria als carrers Sant Sadurní, Barba i Roca, Lavern, Pere el Gran, Bisbe Estalella, Sant Antoni M. Claret i Eugeni d’Ors.

Com a complement, el Pla detecta la mancança de 42 passos de vianants i 50 més on falten guals adaptats. Entre ells, se’n posarà un a l’encreuament del carrer de la Múnia amb la carretera de Sant Jaume.

Menys trànsit a la rambla de Nostra Senyora
Segons Aureli Ruiz, el Pla també preveu una rambla de Nostra Senyora amb menys vehicles, tot i que no tallaran la circulació del tot. El que es faria, segons Ruiz, és aturar el trànsit “en moments puntuals”. També explica que al setembre, dins la Setmana de la Mobilitat, tenen previst fer una prova pilot per veure com funciona.

Tot i que el pla proposa donar a la rambla de Nostra Senyora un tractament similar al d’una illa de vianants, Ruiz apunta que el govern no veu del tot clar ser tan radical, perquè això suposaria una remodelació pràcticament integral de la Rambla, cosa que ara no és una prioritat.

Més illes de vianants
El Pla de Mobilitat també apunta que s’hauria de completar l’illa de vianants del centre. Així, el que preveu és tallar la circulació de cotxes dels carrers Ferran i Marquès d’Alfarràs (amb la desaparició de les 40 places de zona blava de l’aparcament de darrere la biblioteca Torras i Bages). A més, també s’impediria el trànsit al tram alt del carrer Sant Pau (fins a Beneficència) i, finalment, a tots els carrers que hi ha entre les escoles Estalella i Sant Elies i la plaça Milà i Fontanals: carrers del Carme, la Lluna, Puigmoltó, Sant Jocund i Sant Cristòfol. Aquí es perdrien 40 places més d’aparcament.

Aposta per la bicicleta
El Pla de Mobilitat també preveu la construcció, en els pròxims sis anys, de dos quilòmetres de carrils bici, que s’haurien de sumar als que ja hi ha en l’actualitat.

Es preveuen carrils bici sobre la calçada a l’avinguda Catalunya, Pelegrina, Barcelona, Vilanova i als carrers Sant Sadurní, Barba i Roca, Olèrdola i Josep Tarradellas. I també n’hi hauria de nous sobre les voreres de les avingudes de Foix, Barcelona, Pla del Diable, passeig Rafael Soler i carrers Barba i Roca, Lavern, de la Vinya, de la Gornal, Comerç i Josep Tarradellas.

El Pla també apunta que hauria d’haver-hi dos quilòmetres més de carril bici als carrers Guardiola i Germanor i a les avingudes de la Pelegrina i del Montmell, i l’Ajuntament demanarà a la Generalitat que uneixi amb carril bici Vilafranca amb la Granada (aprofitant la C-15z, l’antiga carretera de Sant Quintí) i amb Pacs (pel costat de la carretera de Sant Martí).
Tot això aniria acompanyat de l’augment d’aparcaments per a bicicletes.

També et pot interessar

Comentaris