3.900 denúncies a Vilafranca en 10 mesos per saltar-se les mesures anticovid

D’esquerra a dreta, Montfort, Regull i Romero
04/05/2021 - 17:31h

La gran majoria de multes interposades van ser per no complir el confinament, ja fos nocturn, municipal o comarcal

La Policia Local de Vilafranca va posar 3.900 denúncies per incompliment de les restriccions sanitàries durant el 2020 a partir del març i fins al 31 de març, per tant, en deu mesos.

Ho recull la memòria presentada pel cos aquest dimarts, on es constata que el 38% de casos van ser per incomplir el confinament domiciliari. En concret, van haver-hi 1.481 denúncies, amb 14 veïns reincidents que van ser fins i tot detinguts per saltar-se repetidament les restriccions.

Pel que fa a l’incompliment dels confinaments municipal, comarcal i nocturn, es van interposar 1.329 denúncies. L’inspector en cap de la Policia Local de Vilafranca, Albert Romero, ha apuntat a més que des de fa unes setmanes que es troben cada cop més gent que se salta el toc de queda i que hi ha algunes nits que han hagut de posar una vintena de denúncies només per aquest motiu.

En paral·lel, els agents van sancionar 1.012 persones que no portaven mascareta o la duien mal posada. Indirectament vinculat amb la pandèmia, l’any passat va haver un descens generalitzat de les actuacions: van caure un 32% les incidències en seguretat ciutadana i un 19% els accidents de trànsit.

Creixen les denúncies per ocupacions d’habitatges
Pel que fa a l’Àrea de Seguretat Ciutadana, la memòria 2020 constata que el confinament ha provocat un descens del -32% en les actuacions sobretot en l’àmbit de drogues. Els delictes lleus si que s’han incrementat per l’increment de les ocupacions il.legals d’habitatges, segons ha explicat el cap de la Policia Local, Albert Romero, les quals tenen “obligació de denunciar sempre”.

En l’Àrea de Policia Judicial, va baixar un 11 la instrucció de diligències i un 23% el nombre de denúncies recollides a la comissaria de la Policia Local. Pel que fa a l’Àrea de Trànsit, a banda de caure l’accidentalitat, van descendir un 22% les mesures cautelars sobre vehicles i un 22,4% les denúncies de trànsit. Les infraccions de circulació més habituals també van caure, un 38,47%.

Per últim, respecte l’Àrea de Proximitat -engloba tot allò referent al civisme- va constatar un descens del 25% de les denúncies fruit del confinament i la menor activitat ciutadana i, en canvi, un increment del 12% en l’àmbit de la convivència, sobretot en molèsties entre veïns, per locals i del carrer “motivat pel fet de passar més estones a casa a causa del confinament”, ha afirmat el regidor de seguretat ciutadana, Joan Manel Montfort.

El regidor ha destacat també que el 2020 ha estat un any “totalment diferent. La pandèmia ho ha canviat tot, també els objectius que ens havíem marcat per a la Policia Local. Ha estat un any dur, complex, amb canvis constants de restriccions, amb confinament domiciliari, amb restriccions de mobilitat, per a les empreses, l’hostaleria, la restauració… que han afectat de manera greu la salut i l’economia”.

El responsable de seguretat ciutadana ha remarcat que per a la Policia Local també ha estat un any complex. “Com a servei essencial que és les 24 hores del dia i els 365 dies de l’any, ha viscut moments durs, però també s’ha reforçat professionalment afrontant, des de la tolerància i l’empatia, tota la feinada que li ha vingut al damunt i els continus canvis normatius”, ha afirmat Montfort.

“Cal recordar que en els primers moments del confinament, va ser la Policia Local l’encarregada de distribuir entre els serveis sanitaris i essencials material com mascaretes i viseres que feien els grups de voluntaris. La tasca de control del compliment de les restriccions per contenir la pandèmia no ha estat gens fàcil per a la policia, a causa dels canvis constants i la casuística tan diversa”, ha conclòs Montfort.

Per la seva banda, per l’alcalde l’any de pandèmia ha suposat un reforç per a les dues funcions que té encomanades la Policia Local.

D’una banda, segons Regull, el vessant de proximitat, d’ajudar la gent, que s’ha demostrat en el repartiment de material d’autoprotecció, d’aliments, de beques menjador, etc. I d’altra banda, la funció de control de males conductes de la ciutadania “per protegir un bé comú com és la salut”, ha afirmat l’alcalde.

Molta tasca informativa
Per la seva banda, Albert Romero reconeix que el repte més important del cos ha estat l’adaptació als canvis normatius constants durant els mesos de pandèmia i la tasca informativa envers la ciutadania sobre els mateixos. De fet Romero ha explicat que els dos dies següents dels canvis normatius el que feia la Policia Local era informar a la ciutadania de les modificacions, perquè era lògic “que molta gent no sabés què es podia fer i què no”.

Romero ha agraït la col·laboració ciutadana rebuda durant tots aquests mesos i ha destacat que “la immensa majoria de gent compleix les restriccions, adaptant-se a les circumstàncies de cada moment i, per tant, ens prenem totes les denúncies com petites anècdotes perquè la gran majoria de gent actua de forma correcta”.

Preguntat per si, sobretot durant els primers mesos de confinament, van rebre masses trucades de veïns queixant-se o denunciant comportaments d’altres ciutadans, Romero afirma que si bé és veritat que han pujat molt el nombre de trucades rebudes, la tasca de la Policia Local també era comprovar l’actitud que es denunciava i, si calia, explicar al veí que trucava que no hi havia res incorrecte. De totes maneres, repeteix, la col·laboració ciutadana “sempre ens va bé”.

Preguntat per com s’organitzarien a partir de dissabte que, previsiblement ja no hi haurà toc de queda, Romero ha afirmat que la Policia “tornarà a adaptar-se” i el que caldrà és fer “un reforç perquè si bé segurament la gran majoria ho farà bé, segur que hi haurà ciutadans que no compliran les mesures que encara seran vigents per la pandèmia”.

També et pot interessar

Comentaris