Lluita per la inclusió

La família Bové Martínez, amb el petit Manel
Judit Benages
05/03/2021 - 20:00h

Neix al Baltà Elias de Vilafranca una comissió per aconseguir una educació inclusiva de qualitat per a tots els infants amb necessitats educatives especials

L’Escola J. Baltà i Elias de Vilafranca compta, des del mes de desembre passat, amb un nou grup de treball: la comissió d’inclusió. Tal com explica Trini Bové, membre de l’entitat, aquesta comissió, que es va començar a gestar durant el confinament a partir d’un grup de famílies amb infants amb necessitats especials, ara s’ha integrat a la junta de l’AMPA.

Segons Bové, els han rebut molt bé tant des de l’AMPA com des de l’escola, cosa que facilita una mica el seu objectiu, que és treballar i coŀlaborar amb el centre i tota la comunitat educativa per aconseguir una educació inclusiva de qualitat.

Bové apunta que al Baltà i Elias hi ha deu infants que necessiten suport intensiu, però que n’hi ha molts d’altres als quals segurament els cal un reforç puntual en alguns moments. Per tant, la comissió vol treballar per a absolutament tots els infants, tant els que tenen un desenvolupament neurotípic com els que no.

La Martina amb els seus pares, Toni Rafecas i Maria Parés, i les seves germanes petites

Des de la comissió apunten que cal que l’educació potenciï i valori la diversitat, comprenent i protegint les particularitats i promovent el respecte i el dret a ser diferent. “L’escola ha de garantir la participació de tots i totes en els processos educatius, fent explícits així els drets de tots els infants i de les seves famílies”, afirmen.

Entre els seus objectius a curt termini hi ha el de convertir-se en un punt de trobada de les famílies amb infants amb necessitats educatives especials, oferint suport i assessorament, així com recollint les demandes, propostes o opinions que aquestes famílies puguin tenir, i fer-les arribar a l’escola i a l’AMPA.

PUBLICITAT

La voluntat és treballar conjuntament per dissenyar estratègies de millora de tots els espais educatius, des de les aules fins a les activitats extraescolars, passant pel servei de menjador o les festes i tradicions de l’escola.

Preguntada per quines activitats de l’escola podrien millorar la inclusió, Maria Parés, mare d’una nena amb necessitats educatives especials i membre de la comissió, vol deixar clar que al Baltà Elias sempre s’ha treballat per fer de l’escola un centre al màxim d’inclusiu. Malgrat això, afirma que hi ha “cosetes” que es poden perfeccionar, perquè “qui no ho pateix segurament no hi ha pensat mai”.

Així, per exemple, Parés explica que la durant la rua de Carnaval de l’escola, la música sona a un volum molt elevat. Els infants amb necessitats educatives especials són molt sensibles al soroll, i això els molesta. Per tant, abaixant la música només una mica, se’ls ajudaria i tothom podria gaudir de la rua.

També proposen coŀlocar pictogrames en alguns espais de l’escola, com ara els lavabos, on servirien a aquests nens i nenes com a instruccions per recordar la higiene que s’ha de tenir en aquell espai. “Segurament, els pictogrames ajudaran també altres infants que, tot i no tenir necessitats educatives especials, potser no recorden tot el que han de fer, i els dibuixos els poden ser útils”. Ara, doncs, des de la comissió fan arribar a l’escola suggeriments per anar canviant certes dinàmiques. A partir d’aquí, l’objectiu és generar un projecte comú.

PUBLICITAT

De la seva banda, Trini Bové fa una crida a la resta d’escoles per crear una comissió similar, amb l’objectiu de posar en marxa una gran plataforma vilafranquina que serveixi per reivindicar els drets fonamentals dels alumnes amb necessitats educatives especials dins de l’escola ordinària.

Maria Parés fa un pas més i apunta que l’objectiu final d’aquesta comissió és deixar d’existir, i que la inclusió sigui un eix transversal des d’on es vertebrin tots els espais educatius. Que es pugui esborrar el concepte d’escola inclusiva perquè ja ni es contempli la possibilitat que un centre pugui no ser-ho.

“El nostre somni és que ja no calgui posar l’adjectiu inclusiva darrere la paraula escola. De moment hi ha de ser, però volem una escola on tothom tingui cabuda”, apunta.

Per part del centre educatiu vilafranquí, el seu director, Paton Felices, explica que des que es va aprovar el decret d’inclusió van haver de començar a canviar de paradigma, la qual cosa ha tingut un gran impacte al centre que, dia a dia, treballa per millorar.

Trini Bové i Maria Parés, juntament amb el director del Baltà Elias, Paton Felices

Malgrat tot, Felices reconeix que encara queda molta feina per fer i afirma que la comissió d’inclusió ajudarà a enfortir la visió de la inclusió com a part de la cultura del centre, perquè està formada per famílies amb infants amb necessitats educatives especials, de manera que podran apuntar de primera mà què necessiten els seus fills i filles.

També et pot interessar

Comentaris