Vilafranca fa un pas endavant cap a l’estalvi energètic

D’esquerra a dreta, Pere Regull, Joan Manel Montfort i Francisco Romero
Judit Benages
23/02/2021 - 15:36h

Es presenten dos punts de recàrrega per a vehicles elèctrics al Centre Àgora, un edifici que serà remodelat, i també el carril bici cap als Monjos

El govern de Vilafranca ha presentat aquesta setmana tres iniciatives que fan un pas endavant cap a la mobilitat sostenible i l’estalvi energètic a la vila. Concretament s’han presentat les dues noves fotolineres (punts de recàrrega solars per a vehicles energètics) situades a l’aparcament del Centre Àgora, s’ha exposat també el projecte d’obres de millora i d’eficiència energètica a l’edifici del Centre Àgora i s’ha explicat també la previsió de calendari d’obres del nou carril bici que ha d’unir Vilafranca amb el terme de Santa Margarida i els Monjos a través dels diversos polígons industrials.

Pel que fa a les millores de la zona del Centre Àgora, el regidor de Promoció Econòmica i Comerç, Joan Manel Montfort, ha explicat s’han instal·lat 2 fotolineres que consten de marquesines per a 12 places cobertes d’aparcament, un sistema de carregadors de vehicles elèctrics format per 7 carregadors de 7,4KW de potència cadascun i un sistema de producció d’energia fotovoltaica a la coberta de les fotolineres format per 90 plaques de 335Wpic cadascuna, amb una potència total de 30,15KWpic.

Aquestes plaques fotovoltaiques tenen una producció estimada útil anual de 34.190KWh i permeten un estalvi econòmic anual de 4.480€ i una reducció d’emissions de CO2 a l’atmosfera d’unes 14 tones.

A més, l’energia elèctrica generada s’utilitza tant per al consum del Centre Àgora (climatització, instal·lacions informàtiques, il·luminació,…) com per als diferents carregadors de vehicles elèctrics instal·lats. La instal·lació disposa d’un sistema de telegestió i monitoratge que permet tenir un control a distància i a través de la pantalla instal·lada a la recepció del edifici.

El pressupost de la instal·lació ha estat d’uns 117.600 euros. L’obra està acabada i es preveu l’entrada en funcionament de forma imminent tan aviat com la instal·lació estigui legalitzada.

A més a més, a l’edifici del Centre Àgora també s’hi durà a terme un paquet de millores. Montfort ha explicat que aquest equipament va ser inaugurat l’any 1999 com a viver d’empreses.

PUBLICITAT

Les obres, iniciades el mes de novembre passat, suposaran una ampliació de 250 m2, millores en l’aïllament de cobertes i façanes, la readequació d’espais per poder acollir més entitats relacionades amb el món del vi, per a viver d’empreses i per acollir els equips tècnics de Promoció Econòmica, que actualment estan a l’edifici de l’Enològica.

“Volem destinar l’Enològica a temes educatius. Cada any hi passen uns 8.000 alumnes i necessiten més espai. Volem que l’Àgora esdevingui un referent en tot allò relacionat amb projectes com l’Ecosistema d’Innovació o Penedès Circular ”, ha explicat Montfort. Els treballs acabaran cap a finals del segon trimestre 2021 i tenen un pressupost d’execució de 615.921,82 €.

Les obres del carril bici, “imminents”
Per altra banda el tinent d’alcalde d’Acció Territorial i Serveis Urbans, Francisco Romero,ha anunciat l’inici imminent de les obres del nou carril bici per a vianants i bicicletes que ha d’enllaçar, al llarg de l’avinguda de Tarragona, des de la rotonda amb l’avinguda del Vendrell fins a la depuradora d’aigües residuals, al límit del terme municipal amb Santa Margarida i els Monjos.

El recorregut, amb una longitud total de 2,4 km, comunicarà el nucli urbà amb diversos polígons industrials com el de l’av. Tarragona, Clot de Moja, Estació de Mercaderies, Domenys I i Domenys II.

Amb un pressupost global d’1.640.000 euros, el projecte s’ha dividit en dos trams. El primer tram, amb un pressupost d’1.250.000 euros, compta amb una subvenció del 73% del pla de polígons de la Diputació de Barcelona. Les obres s’iniciaran “en pocs dies” i es preveu que finalitzin a finals de setembre.

El segon tram té un pressupost de 390.000 euros que està finançant amb un 30% pels fons europeus FEDER. Les obres s’iniciaran al llarg del segon trimestre d’aquest any i tenen una durada de 6 mesos. A final d’any es preveu que el carril bici estigui en servei.

El projecte contempla superar amb seguretat les dues vies d’altes capacitats existents, la variant de l’N-340 i l’autopista AP7. En el primer cas s’aprofitarà el túnel existent al c/ Calafell i el segon cas es farà un túnel soterrat a la rotonda de sortida de l’autopista a l’alçada de la depuradora. El carril bici, que serà bidireccional, disposarà d’enllumenat amb tecnologia LED.

Des del govern s’ha recordat que el carril bici donarà servei a 5 polígons industrials, amb unes 200 empreses i uns 2.000 treballadors, que aviat podran anar a treballar a peu, en bicicleta o patinet elèctric. Des de la regidoria de comerç s’ha agraït, a més, l’esforç que s’ha fet des d’urbanisme “de parlar amb les empreses i consensuar tot el projecte perquè sembla fàcil però, en realitat, cal adaptar el carril bici a totes les necessitats de les empreses”.

PUBLICITAT

Compromís amb el medi ambient
L’alcalde Pere Regull ha declarat que en ple segle XXI qui no aposti pel medi ambient i la sostenibilitat i no tingui cura de l’entorn “s’està equivocant molt. El projecte del carril bici cap als polígons industrials serà una realitat ben aviat i evitarà que molts treballadors agafin el cotxe per anar-hi, contaminin menys i tinguem un entorn més saludable”.

Per l’alcalde, cal fer possible “l’economia productiva amb uns polígons ben equipats, combinada amb un entorn amb qualitat de vida, on la gent s’hi senti bé”.

En aquest mateix sentit s’ha expressat Romero, que ha refermat el compromís de l’equip de govern “amb l’aprofitament que les energies alternatives per evitar haver de recórrer a combustibles fòssils i estalviar emissions de CO2 a l’atmosfera i ha afirmat que aquests projectes marquen una línia de “prioritat inequívoca de l’equip de govern d’acord amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible ODS i en la línia del procés de millora contínua que implica la certificació Biosphere”.

També et pot interessar

Comentaris