Tot i la caiguda d’usuaris, Vinseum presenta per al 2021 una programació ambiciosa

Xavi Gonzàlez
29/01/2021 - 10:00h

El 2020 el museu va tenir 11.444 usuaris, 25.000 menys que l’any anterior i l’evolució de la pandèmia marcarà les futures activitats

Vinseum, el Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, ha presentat aquesta setmana el balanç anual d’usuaris que va tenir l’equipament durant el 2020 i la programació prevista per a aquest 2021, tots dos clarament condicionats per l’impacte de la pandèmia. Pel que fa al balanç del 2020, el director de Vinseum, Xavier Fornos, especificava que durant el 2020 un total d’11.444 usuaris van passar per l’equipament, un 70% menys que l’any anterior, que n’havia tingut 36.507. Vinseum no ha estat l’únic que ha patit aquesta davallada, tal com explicava Fornos, i és que la mitjana d’aquest descens dels museus al país encara ha estat pitjor, i ha arribat al 80%. L’activitat que més ha patit les conseqüències de la pandèmia ha estat la cultural, i en aquest sentit hi va influir molt la no programació del Most Festival (una de les activitats més importants que Vinseum organitza durant l’any) o del VilaPensa, malgrat que aquest darrer es va poder celebrar (amb un format reduït). Per contra, les exposicions temporals han salvat la baixada, ja que han estat, a l’hora del desconfinament, alguns dels pocs elements que als museus se’ls permetia tenir oberts, malgrat que encara no es poden fer visites guiades ni activitats paraŀleles, per exemple. Mentrestant, un creixement esperable ha estat el del públic digital. Així, durant els 70 dies de tancament del museu es va generar un increment d’activitat a les xarxes socials, que va passar dels 20.000 seguidors del 2019 als 25.000 a 31 de desembre de 2020, un 17% més.

PUBLICITAT

El 2020 ha estat un dels anys que ha generat més entrades de pagament. Fornos va lligar-ho amb el fet que l’any passat no va haver-hi ni el Dia Internacional dels Museus ni la festa major, dos esdeveniments en què Vinseum obre les portes de manera gratuïta i molta gent aprofita per visitar-lo.

Xifres sobre el públic

La majoria de visitants de Vinseum van ser de Catalunya (57%). Per darrere hi ha el públic del Penedès (28%), l’estranger (11%) i, finalment, el d’Espanya (4%). En aquest sentit, el descens més pronunciat ha estat, com era d’esperar, l’estranger, que ha baixat un 80%. El descens menys pronunciat ha estat el del públic català. Pel que fa al públic escolar, també en va destacar la baixada d’un 74%. “Portàvem una evolució molt positiva i esperem que no tingui conseqüències. Volem recuperar aquell 16% que ens visitava de públic escolar”, va dir Fornos, que va destacar en darrer terme “la participació activa i imaginativa de tot l’equip de Vinseum que, des de qualsevol lloc, va fer un gran esforç per continuar amb el pols cultural de Vinseum davant una situació que va ser terrible per a tothom i que ha tingut conseqüències molt greus per a la cultura”.

En aquesta mateixa línia es va expressar el regidor de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca, Ricard Rafecas, que va lamentar l’actual situació de la pandèmia i, en paraŀlel, va destacar les obres d’ampliació de Vinseum, que marcaran un punt d’inflexió en el futur de l’equipament.
Jordi Ribas, responsable d’activitats culturals de Vinseum, va fer una explicació dels actes que es programaran per a aquest any i va afirmar que són conscients que alguns “poden caure o es modificaran”. Del programa en destaquen les tres exposicions a la capella de Vinseum i els quatre esdeveniments importants que detallem al peu d’aquesta pàgina.

La idea és mantenir oberts els cicles com ara #llibres de vi, La nostra vitis i Amics en Ruta, però també es volen plantejar noves fórmules de tast, transformant les propostes per promoure els vins dels cellers Amics d’Honor i posar en valor els vins del territori català o aquells vinculats a les activitats culturals. També es volen explorar nous formats virtuals que permetin generar continguts per portar el museu més enllà, sobretot pensant en les activitats educatives.

Un museu de referència per al 2022

Vinseum espera que el segon semestre del 2022 pugui estar muntada l’exposició permanent, que passarà dels 500m2 actuals als 3.000. Les obres haurien d’acabar aquest estiu, i després s’obrirà tota la preparació del contingut museístic, una operació amb un elevat cost econòmic que des de l’Ajuntament es veu viable, malgrat que es va deixar clar que “no hi haurà precipitació”, va dir Fornos, que va destacar que amb el nou edifici hi haurà 5.000 m2 oberts al públic.

PUBLICITAT

Aquests són els principals esdeveniments per al 2021

DIÀLEGS
VILAPENSA
(Del 12 al 18 d’abril)

Quarta edició del festival dedicat al pensament i a la filosofia. Durant set dies Vilafranca s’omplirà de reflexió amb conferències, taules rodones i activitats on el coneixement humanista i transversal en serà el protagonista. El fil conductor d’aquesta edició serà el “problema filosòfic del mal”, un camí de reflexió lligat a la condició humana i la seva història. El programa inclou ponents com ara Josep M. Esquirol, Markus Gabriel, Ramon Andrés, Marta Soler Gallart o Joan Francesc Mira, entre d’altres.

PATRIMONI
DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS (DIM)
(Del 14 al 23 de maig)

Enguany el lema que proposa l’ICOM i que marca el Dia Internacional dels Museus 2021 és “El futur dels museus: recuperar-se i tornar-se a imaginar”. Vinseum tornarà a organitzar un programa d’activitats per celebrar-ho. Unes jornades que es concretaran en els dies i la nit de portes obertes del museu però que s’allargaran més de deu dies per poder posar en valor de nou les difeents àrees de treball del museu: conservació, restauració, educació, comunicació; tot també amb la col·laboració dels Amics d’Honor i les entitats amigues.

CERTAMEN
10è MOST FESTIVAL
(Del 3 al 13 de juny)

En un nou període de l’any es recuperarà l’edició ajornada. La majoria de pel·lícules i activitats que havien de ser les protagonistes de l’edició del 2020 tornaran al centre de l’activitat. Enguany, però, s’optarà per fer més activitats a l’aire lliure i amb la mateixa voluntat afegida de proposar una programació especial de celebració d’aquests 10 dies de cinema del vi al Penedès. Tot també amb la voluntat de difondre el Most més enllà, el museu treballarà tot l’àny per fer-lo arribar arreu del país i fins i tot a l’estranger.

JORNADES
100 ANYS DE CAL BERGER
(Novembre-desembre)

Amb motiu del centenari de l’edifici de Cal Berger, magatzem de vi de ressons noucentistes, que des del 2008 acull les reserves de Vinseum, el museu organitzarà un seguit d’activitats al voltant d’aquesta arquitectura emblemàtica. Lefemèride d’aquest edifici singular ha de servir per a comprendre millor la història del vi des dels patrimonis arquitectònics que ha genera al Penedès, a Catalunya i al món. Vinseum proposarà diferents activitats que permetran fer visible els darrers resultats que ha obtingut la recerca en aquest camp.

També et pot interessar

Comentaris