Port de Coma-ruga gairebé enllestit

Imatge aèria del port de Coma-ruga. (Fotografia: Club Nàutic de Coma-ruga)
24/07/2020 - 06:00h

El Club Nàutic de Coma-ruga preveu que la instal·lació estigui totalment remodelada abans del 2021

A final d’any es preveu que estigui enllestida la important remodelació del port de Coma-ruga, segons apunta el president del Club Nàutic Coma-ruga, Josep Bou, que atén el 3d8 a la seu de la instal·lació, que millorarà notablement el seu aspecte i funcionalitat un cop estigui enllestida la quarta i darrera fase d’un projecte iniciat el 2015 i que haurà suposat una inversió de 2,1 milions d’euros.

En una primera fase es va enderrocar el pantalà d’accés al port original, que patia dèficits estructurals i que va ser substituït a la segona fase pel vial definitiu. A la tercera fase van ser enderrocats els pantalans o bases d’amarratges antigues i van ser substituïdes per les noves, amb materials ecològicament més sostenibles; a l’hora que es preparava la instal·lació per a la construcció del moll nou.

Actualment queda pendent el tancament de la bocana de llevant, l’obertura d’un pas entre la dàrsena de ponent i la de llevant, la reconstrucció i regruixament del moll de terra del sector nord, la reconstrucció integral del moll central a ponent i la connexió de tots els serveis del port a les xarxes municipals del barri marítim de Coma-ruga.

L’obra, com apuntàvem, quedarà enllestida abans de final d’any, segons remarca el president del CN Coma-ruga, que també concreta que el cost de la quarta fase del projecte és d’1,2 milions d’euros.

“Fins ara hem pagat la remodelació amb fons propis que han aportat els socis pel dret d’ús del port, uns 400.000 euros; mentre que els 800.000 euros restants arriben amb un préstec hipotecari que ha costat d’obtenir perquè som una entitat sense afany de lucre”, diu Josep Bou.

220 amarratges
El port de Coma-ruga remodelat tindrà 220 amarratges, una vintena menys que la instal·lació original, però amb més espai dins d’una làmina d’aigua que guanyarà entre un 10% i un 20% respecte de les places nàutiques antigues.

Concretament, el port comptarà amb 64 places per a embarcacions de 6 metres d’eslora, 68 per a barques de 8 metres, 52 per a estructures de 10 metres, 28 de 12, mitja dotzena per a embarcacions de 15 metres i una plaça tant per a iots de 16 metres com de 18 metres.

Tal com marca la normativa, hi haurà un 10% de places lliures reservades al que s’anomena ‘ús lliure tarifat’; és a dir, per a ús puntual d’embarcacions que potser només passen unes hores a Coma-ruga.

Canvis principals
Josep Bou explica que els canvis principals que s’hauran fet al port de Coma-ruga seran un nou vial d’accés, el tancament de la bocana de llevant “per fer un port més sostenible”, atès que el disseny original obligava a fer un drenatge periòdic per treure la sorra de l’entrada que s’hi acumulava pels corrents marins; un sistema d’evacuació de residuals al clavegueram de l’avinguda Palfuriana, la supressió d’un antic dipòsit d’aigua i la implantació de nous sistemes més eficients de consum d’aigua i electricitat i, com apuntàvem, la instal·lació d’un parell de pantalans d’amarratges amb materials més sostenibles.

El nou port de Coma-ruga, a més, estarà més ben integrat a la zona de la plaça dels Germans Trillas, objecte de remodelació a càrrec dels fons europeus FEDER.

D’altra banda, Josep Bou també explica que “no és un projecte d’avui per demà, però tenim pensat instal·lar plaques fotovoltaiques, potser a la zona d’aparcament o en un lateral del port”; alhora que remarca que la zona d’aparcament de vehicles és la mateixa que abans, però amb una millor distribució i nou accés a aquest espai que comptarà com fins ara amb places per a ús general de la població.

Un port de gairebé mig segle

Un grup d’aficionats al mar amb vincles al barri marítim vendrellenc va constituir el Club Nàutic de Coma-ruga, una entitat privada sense ànim de lucre, el març del 1970.

De mica en mica va anar ampliant la massa social també amb pescadors i esportistes de vela i van acabar fent un projecte de construcció del port, en forma de T respecte del litoral, al qual estava unit amb un pantalà d’aproximadament mig quilòmetre i que es va edificar l’any 1975.

L’entitat va rebre una concessió de gestió per part de la Generalitat fins al 2005 i posteriorment aquesta ha estat prorrogada anualment fins a l’actual concessió, el 2015, que té una vigència fins al 2035.

“Per nosaltres, guanyar la concessió va significar presentar una reforma del port a fons i altres canvis no tan importants”, diu el president del CN Coma-ruga, Josep Bou. Aquest directiu, amb vincles amb l’entitat des de fa 3 dècades i que ocupa un càrrec no remunerat, dirigeix una plantilla del club nàutic formada per una gerent, un comptable, secretari tècnic, director esportiu i un cos de marineria de mitja dotzena de persones.

L’entitat esportiva amb seu al port vendrellenc va arribar a tenir 400 socis i actualment compta amb uns 170 socis amarristes, és a dir, amb una plaça per a una embarcació. Cada soci pot adquirir el dret a utilitzar una plaça a un preu mínim de 6.000 euros, segons la grandària de l’embarcació.

També et pot interessar

Comentaris