El tancament de Nissan deixa tocada la indústria al Penedès

Protesta dels treballadors afectats pel tancament de Nissan davant un concessionari. FOTO: N. CABEZAS
05/06/2020 - 21:00h

Hi ha empreses com Marelli, dels Monjos, que gairebé perdran el 100% de la seva demanda quan la firma japonesa marxi del país

Nissan va confirmar dimecres la seva intenció de tancar la factoria de Barcelona. Així, si finalment no hi ha acord entre les autoritats catalanes i la firma japonesa, la marxa del gegant de l’automoció podria provocar la pèrdua de milers de llocs de treball. Segons els sindicats, l’impacte en l’ocupació ascendiria a 3.000 llocs de treball només en personal directe, i més de 20.000 d’indirecte.

Entre aquests últims n’hi ha de penedesencs. I és que els subministraments per a l’automoció són un dels pilars de l’economia del territori, i la marxa de Nissan deixaria algunes empreses tocades. La que més afectació patiria seria Marelli (antiga Calsonic), que dedica gairebé el 100% de la seva producció a abastir la companyia japonesa.

L’empresa, amb seu a Santa Margarida i els Monjos, compta actualment amb 77 treballadors a la factoria penedesenca i 103 a la fàbrica de Nissan, els quals es dediquen a fabricar el sistema de climatització (HVAC) dels vehicles. Amb tot, aquesta no és la primera vegada que la planta està amb l’aigua al coll. El 2009, amb la crisi econòmica, ja van patir una reestructuració de la plantilla que va acabar amb 110 persones al carrer.

“El que ha passat tothom ho veia a venir”, ha assegurat Natàlia Cabezas, delegada d’UGT al comité de la planta dels Monjos. “Ningú ha mogut ni un dit perquè Nissan es quedi. Altres països com Anglaterra, Alemanya o França (on Marelli també té seus) han fet aportacions importants per assegurar la viabilitat de les plantes. Aquí ni el govern espanyol ni el català han fet res”, lamenta Cabezas.

No s’hi ha volgut invertir, i ara costarà més fer front al cost de tenir 30.000 persones aturades, que no pas el que hauria suposat comprar part de les accions de la companyia”

Natàlia Cabezas, delegada d’UGT al comité de Marelli als Monjos

“El que s’ha donat a Nissan és xavalla, comparat amb altres zones d’Europa. No s’hi ha volgut invertir, i ara costarà més fer front al cost de tenir 30.000 persones aturades, que no pas el que hauria suposat comprar part de les accions de la companyia”, assegura la delegada d’UGT.

Natàlia Cabezas no es mostra esperançada amb el futur de Marelli, tot i que ha explicat que ja treballaven en diversos projectes de la marca Renault per al 2021. “Què farem des d’ara fins que això es posi en marxa? No és viable”, ha dit, assegurant que els últims anys ningú ha apostat per la delegació catalana de la firma japonesa

Suport de la FEGP
Conscients de l’afectació que el tancament de Nissan pot suposar per a la indústria del Penedès, des de la Federació Empresarial del Gran Penedès (FEGP) s’ha treballat els darrers dies per quantificar l’abast de la mesura. Neus Lloveras, presidenta de l’entitat, ha explicat que s’ha posat en contacte amb totes les empreses que poden estar perjudicades per la marxa de la companyia d’automoció, i que no són tantes com es pensaven.

“Després de parlar amb algunes empreses, hem vist que l’afectació és menor del que crèiem”, ha dit Lloveras, tot i que ha reconegut que hi ha alguna companyia a qui la mesura “farà molt de mal”.

La presidenta de la FEGP ha dit que és una bona notícia per a l’Alt Penedès que l’anunci de Nissan no afecti greument el territori, però que per a Catalunya és un “avís per a navegants”. “Ara és hora de potenciar els projectes de casa. Donar valor a les coses de proximitat. No podem estar depenent sempre d’empreses estrangeres”, ha lamentat.

“S’han de fer polítiques que no espantin les empreses, i reindustrialitzar el país”, ha sentenciat Neus Lloveras.

També et pot interessar

Comentaris