“No hem de tenir cap pressa, perquè hi ha un risc de rebrot molt gran”

Josep Ayllón és el responsable dels CAP Vilafranca Nord i Alt Penedès
15/05/2020 - 06:00h

El director del CAP Alt Penedès de Vilafranca, Josep Ayllón, explica el paper de l’atenció primària durant la pandèmia i com haurà de seguir treballant

El director del centre d’Atenció Primària Alt Penedès, Josep Ayllón, celebra que, a poc a poc, la desescalada sigui una realitat, però vol demanar a la població “que no tingui pressa ni es relaxi perquè el virus continuarà molt de temps entre nosaltres; no hi ha vacuna ni tractament i, per tant, hem de ser molt prudents perquè el risc de rebrot és molt important”.

Ayllón creu que la gent ha de ser molt conscient que només el 5,9% dels catalans ha generat anticossos del coronavirus, segons l’estudi de seroprevalença fet públic aquesta setmana i, per tant, encara queda molt camí per recórrer.

Pel que fa al paper de l’atenció primària durant aquestes setmanes de confinament, Ayllón explica que des del 14 de març, en què es va decretar l’estat d’alarma, tota l’activitat als centres d’atenció primària ha estat centrada en els pacients amb símptomes de Covid-19. A les portes dels centres hi ha un sistema de triatge i només es fan les visites presencials que estan altament justificades per evitar l’exposició al virus.

Una eina bàsica per aconseguir seguir amb l’activitat assistencial han estat les noves tecnologies. El responsable dels centres d’atenció primària de Vilafranca apunta que s’ha fet “un seguiment amb lupa” als pacients sospitosos de tenir Covid-19, i també s’han anat atenent les demandes d’altres persones mitjançant el telèfon i per via telemàtica amb les consultes que s’activaven mitjançant l’e-consulta.

Pel que fa als pacients que tenen símptomes clars de coronavirus, se’ls atén en una zona aïllada i preparada especial per fer-ne un seguiment.
Pel que fa a la resposta de la gent, Ayllón apunta que si ve al principi als pacients els xocava una mica la situació i els protocols (i, fins i tot, alguna persona es mostrava incrèdula), a mesura que passaven els dies s’hi van anar adaptant i comprenent que no se’ls podia atendre presencialment si no era inevitable mèdicament.

A partir d’aquí, el doctor assegura que el sistema sanitari està fent una reflexió en el sentit que segurament durant força temps s’hauran de mantenir les visites telemàtiques o per telèfon en els casos que sigui possible, ja que el virus hi seguirà sent, la vacuna tardarà i, per tant, s’ha d’evitar al màxim que hi hagi un repunt de casos.

Ayllón és moderadament optimista i, en aquest sentit, assegura que anem “pel bon camí”, però demana a tota la població que no es relaxi i sigui prudent i, sobretot, mantingui les mesures d’higiene adequades que tant s’han repetit, com ara rentar-se les mans amb aigua i sabó i portar sempre al damunt un gel hidroalcohòlic.

Pel que fa a la gestió de les llistes d’espera, que han pogut incrementar-se a causa del replantejament de les visites, Ayllón assegura que ells no tenen unes llistes d’espera com les de l’hospital perquè la seva activitat és una mica diferent, però que, evidentment, hauran de reprogramar.
Finalment, vol deixar clar que els pacients que volen contactar amb els professionals dels centres d’atenció primària “ho poden fer i ho fan i, per tant, anem cobrint la nostra demanda ni que sigui mitjançant visites no presencials. No els deixem desatesos”.

També et pot interessar

Comentaris