Ansietat dels clients i incertesa, efectes de la pandèmia a les gestories

FOTO: FREEPIK
10/05/2020 - 16:00h

Com tramitar un ERTO i les ajudes per als autònoms són els dubtes que més es consulten des que es va declarar l’estat d’alarma

La crisi sanitària provocada pel nou coronavirus ha tocat de valent empreses i autònoms. La incertesa que ha provocat l’estat d’alarma ha deixat tothom en estat de xoc, i els que més ho han notat han estat els que normalment s’encarreguen d’assessorar empresaris i treballadors: les gestories.

A la bogeria que va provocar el decret de confinament per part del govern espanyol l’ha seguit ara un tens estat de calma. Mentre encara cuegen els centenars d’Expedients de Regulació Temporals d’Ocupació (ERTO) que es van presentar en poc més de quinze dies al territori, els gestors esperen veure ara com es recupera l’economia per saber quin és el proper pas.

El cert és que sembla difícil que la situació torni a ser tan complicada com a mitjans de març, en què els telèfons de les gestories i els seus mails bullien amb tanta activitat. “Hem treballat amb moltíssima pressió i amb necessitat de celeritat, ja que a la falta de flexibilitat per part de l’administració s’hi han afegit uns estats d’ansietat i desconcert dels clients mai vistos fins ara”, ha explicat Evelyn Sech, advocada de la gestoria Estalella de Vilafranca.

La celeritat amb què s’ha hagut de presentar documentació fins fa unes setmanes inèdita tampoc ha facilitat la feina dels gestors. Tal com ha reconegut Rafel Parera, de la gestoria Parera Assessors de Sant Sadurní, la figura de l’ERTO era residual fins que es va decretar l’estat d’alarma: “Quan vols demanar informació sobre com s’han de tramitar et trobes que no hi ha ningú que t’atengui, i això et crea una inseguretat molt gran”.

“Per la nostra feina sempre hem d’estar al dia, però aquesta situació ha estat extraordinària. L’Estat ha anat legislant sobre la marxa, i nosaltres ens hem hagut d’anar formant i informant de totes les novetats, tot sovint poc clares”, ha afegit Rosa Freixedas, de la gestoria Freixedas de Vilafranca.

Aquest desgavell de nova normativa ha encès les crítiques d’alguns gestors que a la tramitació de figures jurídiques com l’ERTO i ajudes per als autònoms hi han hagut de sumar la campanya de l’IVA o la declaració de renda. “Hem estat desbordats. Molts nervis, moltes hores. Indignant. Cap empatia, ni una… Decebuts de qui ens governa”, s’ha queixat Maria Antònia Solé, de Gestoria Solé amb 9 Assessors .

Més i més ERTOs

Des que es va declarar l’estat d’alarma a l’Alt Penedès s’han presentat 1.280 ERTOs, la gran majoria per força major. Ara, des de la majoria de gestories asseguren que la tramitació d’aquest tipus d’expedient ha baixat, però augmenta un altre tipus d’incertesa entre les empreses, que no saben com fer front a la greu crisi que sembla que ara comença.

“Es nota que les empreses estan espantades, però també es nota una major capacitat de prendre decisions i de previsió, entenc que a causa de la proximitat de l’última crisi econòmica”, ha assegurat Santiago Güell, de Contem Assessors.

Els altres grans perjudicats per la situació actual han estat els autònoms, que han hagut de tirar de les ajudes per fer front a la davallada, i en molts casos l’aturada de la seva activitat. De fet, la tramitació de les ajudes econòmiques per a aquest col·lectiu ha estat l’altre gran cavall de batalla de les gestories les últimes setmanes.

Ara, a més, a tota la feina que s’ha acumulat durant l’estat d’alarma s’hi ha sumat la campanya de la renda, que Rosa Freixedas ha assegurat que es desenvoluparà “amb dificultats”. “Vist el precedent de les declaracions trimestrals, la nostra esperança és que es prorrogui també el termini per a la presentació de l’Impost sobre la Renda”, ha dit Evelyn Sech. Santiago Güell ha coincidit a apuntar que la renda d’enguany serà “atípica”.

Rafel Parera, però, s’ha mostrat segur: “Ens en sortirem”, ha dit, perquè la inseguretat jurídica que hi ha en la tramitació d’aquest import és zero”.

També et pot interessar

Comentaris