“Per a una millor convivència cal assertivitat i, si és necessari, demanar ajuda”

Anna Vall és, juntament amb tres dones més, mediadora al Consell Comarcal de l’Alt Penedès
Judit Benages
16/04/2020 - 13:59h

Entrevistem la mediadora Anna Vall, que explica com ajuda durant el confinament en els conflictes entre les persones que viuen en un mateix domicili o bloc

El confinament pot originar conflictes entre les persones que viuen en un mateix domicili o bloc de pisos. Per a aquests casos i per a d’altres similars, el Servei de Mediació del Consell Comarcal de l’Alt Penedès continua oferint els seus serveis gratuïts. Com que no es pot fer atenció presencial, s’utilitzen els recursos de mediació més adients per a cada cas, així com els mitjans tècnics disponibles: correu electrònic, telèfon o videotrucades. Per parlar de tot això hem entrevistat una de les quatre mediadores, Anna Vall.

Com treballen des del Servei de Mediació durant el confinament?
Quan es va decretar el confinament vam contactar amb les persones dels casos oberts de mediació per explicar-lo la situació. A més, s’està fent un seguiment dels que ho requereixen, de manera que tenen un referent amb qui posar-se en contacte sempre que ho necessitin. També hem habilitat el número de telèfon 696 610 224 per enviar whatsapps. Si no volen trucar, poden enviar un correu a mediacio@ccapenedes.cat.

Quins són els principals problemes que es generen durant el confinament?
Tenim el cas, per exemple, d’un home que ens va trucar perquè se sentia molest amb els seus veïns, ja que l’increpaven quan sortia. I no sabien ni on anava… També tenim casos de molèsties veïnals, com ara sorolls. Igualment, hi ha casos de mediació dins la mateixa família, ja que conviure 24 hores amb les mateixes persones, sovint en un espai reduït, pot generar angoixa. I nosaltres podem ajudar.

Com ho fan?
Ens posem en contacte per oferir una primera atenció personalitzada per ajudar a superar la situació. Podem donar eines que els ajudin a travessar aquests moments més complicats i contribuir a potenciar les pròpies habilitats que tenim tots per superar amb èxit moments difícils. Es tracta de cultivar l’assertivitat i la resiliència, que cada persona faci un petit esforç que ajudi a fer més fàcils les relacions familiars o veïnals i, en definitiva, que aquest esforç contribueixi a millorar la vida d’aquestes persones. També és important saber que això és una època que passarà. Reprendrem la nostra vida, possiblement amb canvis que són necessaris. Aquest confinament pot ser útil per reflexionar sobre la nostra vida i sobre els nostres objectius. Què podrem fer després perquè la nostra vida sigui millor? Quins canvis cal adoptar?

Quins consells donen per a una convivència saludable en moments de tanta tensió com un confinament per pandèmia?
Cal tenir cura del llenguatge. Ha de ser amable, i cal evitar paraules que puguin ofendre o molestar l’altra persona. Fins i tot, si fa falta, podem adoptar compromisos de bona convivència, evitant expressions més altes o feridores, i buscar paraules amables que afavoreixin la bona convivència i el benestar interpersonal. Cal adoptar els principis de la “comunicació no violenta” de Rosenberg, segons els quals en lloc de fixar-nos en els mutus defectes, es tracta de centrar-nos en les necessitats de cada un.

Què vol dir?
Pensar: com et puc ajudar perquè et sentis millor? Què necessites? Com em pots ajudar a estar millor? Què podem fer cada un de nosaltres per tal que la nostra convivència sigui millor? Hem d’escoltar les persones tractant d’identificar el sentiment i les necessitats que té l’altra persona, més enllà del retret. Quan les persones comencen a parlar sobre què necessiten, en lloc de sobre els seus defectes mutus, augmenten les possibilitats de satisfer aquestes necessitats. Igualment, els reptes estimulen i contribueixen a saber valorar la nostra pròpia capacitat de superació per afrontar les coses que la vida ens ofereix. Segur que aquesta no és la primera dificultat que ens hem trobat a la nostra vida, i si hem superat altres situacions difícils, també podem superar aquesta. També ens hem de preguntar si val la pena estar enfadats en aquest moment. No és millor intentar arreglar les coses?

S’ha trobat mai que l’altra part no vulgui saber res de la mediació?
La veritat és que mai ningú ha estat desagradable. També s’ha de tenir en compte que el fet de dir que treballem pel Consell Comarcal de l’Alt Penedès hi ajuda, perquè veuen que som seriosos. El que cal és que la gent truqui abans d’arribar a un límit, perquè sovint les relacions estan tan deteriorades que costa més poder mediar. En tot cas, si en algun moment no els ha interessat la mediació, els deixo sempre el nostre contacte, i a vegades ens truquen al cap d’uns dies.

Fer de mediadora per un problema dins la mateixa casa no és estrany? La gent necessita algú perquè parli amb la persona que viu amb ella?
És més delicat, sí. Normalment el que diem a la persona que ens truca és que faci un primer pont i li pregunti a la seva dona o al seu marit quan els podem trucar, o alguna cosa similar. Cal destacar que la mediació és sempre voluntària i, per tant, no forcem mai ningú. Aquests casos sovint són els que estan ja força deteriorats, però nosaltres hi som per ajudar i donar eines per calmar la situació i que tots hi posin de la seva part per continuar la convivència de la millor manera possible.

PUBLICITAT

Finalment Vall dona cinc consells per mantenir una bona salut mental i corporal:

1.- Dormir les hores que necessitem, amb un horari saludable (6-8 h).  Anar al llit només per dormir

2.- Menjar de forma saludable i equilibrada, sobretot fruita i verdures en els horaris habituals. No passar-nos en menjars molt pesats ja que en general fem poc exercici. Beure aigua sovint

3.- Fer exercici: quan practiquem esport segreguem endorfines i per tant ens sentim millor i això te repercussions molt positives, no només en la salut física, sinó també en la nostra salut mental, en l’autoestima i en l’autoconfiança. Podem preparar una tabla de gimnàs o be seguir vídeos que estan penjats a internet, que ens ensenyen com poder estar en forma amb els estris que tenim a casa.

4.- Fer  una agenda diària, per organitzar el nostre temps: temps de lectura, temps per aprendre alguna cosa nova que m’interessi o millorar els meus coneixements en algun tema (cercant informació per internet per exemple). Temps per veure la TV, per veure una pel·lícula, per aprendre a tocar algun instrument a través d’algun tutorial, per aprendre alguna cançó. Temps per fer una auto reflexió o meditació sobre la vida i els meus objectius vitals, què vull? Què no vull?. Temps per compartir amb la família. Temps per jugar amb els fills o per ajudar al seu estudi. En definitiva donar sentit al nostre temps durant el confinament

5.- Relacionar-me adequadament amb les persones amb les que convisc.   Utilitzar un llenguatge amable i evitar reaccionar negativament davant d’una paraula o d’una acció que ens pugui desagradar. Abans de contestar parar un moment i pensar si m’aporta alguna cosa enfadar-me, si millorarà la nostra convivència en aquest moment complicat.  Què necessito de l’altre persona? Què pot necessitar l’altre persona de mi? En podem parlar? Pot ser algú es mostra enfadat perquè se sent malament o pot ser té algun temor en aquest moment…

També et pot interessar

Comentaris