Vilafranca detecta un increment de reclamacions per les compres per internet

10/03/2020 - 16:44h

Les consultes sobre les compres a distància ja representen un 49% del total i les queixes per les fetes per internet es mouen entre el 15 i el 20%

Diumenge es commemora el Dia Mundial dels Consumidors. Enguany l’Ajuntament de Vilafranca s’ha adherit a la campanya de difusió dirigida a la ciutadania que la Diputació de Barcelona, juntament amb el ens locals de la demarcació, ha llançat amb l’objectiu d’evitar els riscos de seguretat i privacitat en compres i contractacions en línia.

Cada vegada són més freqüents al Servei Municipal de Consum de l’Ajuntament de Vilafranca les consultes i reclamacions relatives a les compres a distància, realitzades a domicili, per telèfon i per Internet, les quals durant l’any 2019 han representat un 49% del total. De fet, s’ha detectat un increment progressiu de les compres per Internet que ja representen entre un 15-20% de les consultes i reclamacions.

Pel que fa a les compres online, els casos més habituals són la compra de productes en pàgines no segures, sovint no identificades correctament i situades fora de la Unió Europea, la qual cosa pot comportar problemes amb la recepció o la devolució dels productes, amb enviament de productes diferents dels sol·licitats, d’imitació o de molt baixa qualitat.

També són freqüents els problemes amb els terminis de lliurament, l’exercici del dret de desistiment, despeses de devolució no anunciades, gestió de les garanties o d’assistència tècnica, etc. Cal destacar especialment el cas de les compres d’entrades d’espectacles en pàgines de revenda com VIAGOGO. Es tracta d’una pàgina que no està domiciliada a la Unió Europea i que ven les entrades a preus molt superiors al que venen els distribuïdors oficials.

Consells
Convé comparar preus i desconfiar si es detecten grans diferències. També ens hem d’assegurar molt bé en el cas de les ofertes de productes que es pengen a les xarxes socials.

Una bona opció és buscar per la xarxa l’opinió d’altres consumidors sobre l’empresa. Sovint hi ha productes fraudulents que venen de la Xina o de països en què les despeses de devolució del producte són molt elevades i, a la pràctica, resulta molt difícil exercir el dret de desistiment dins del termini de 14 dies des de la recepció del producte. Per això, és molt important llegir bé la informació prèvia sobre les condicions de venda i la política de canvis i, davant del dubte, preguntar prèviament al venedor.

En cas de disconformitat, es pot reclamar al servei d’atenció al client de l’empresa per un mitjà que en deixi constància. Si en el termini de 30 dies no s’ha obtingut resposta, o bé la resposta no és satisfactòria, es pot contactar amb el Servei Públic de Consum.

Oficina de Consum del Consell Comarcal de l’Alt Penedès

Per altra banda, l’Oficina Comarcal de Consum va gestionar l’any passat 530 sol·licituds de mediació, de les quals el 80 % es van poder finalitzar, el 12 % es van arxivar perquè l’empresa no va acceptar la mediació i un 8% no van poder ser admeses per diferents motius (no hi havia una relació de consum, no es va poder localitzar l’empresa o per desistiment).

Pel que fa a les mediacions efectivament dutes a terme, un 55 % es van tancar amb un acord entre les parts; la qual cosa és un èxit si es té en compte que s’arriba a una mediació quan les parts prèviament han estat incapaces d’arribar a un acord.

La mediació de Consum és un procediment voluntari que requereix que ambdues parts l’acceptin lliurement. L’activitat mediadora en matèria de Consum es va instaurant progressivament a la comarca, també en el sector empresarial. A tall d’exemple, només el 12 % de les propostes de mediació fetes des de l’Oficina Comarcal de Consum de l’Alt Penedès no van ser acceptades per les empreses (un 25 % menys que l’any anterior).

Pel que fa a les mediacions finalitzades sense acord, es van derivar a altres instàncies superiors: el sistema d’arbitratge de consum, altres organismes administratius competents (Banc d’Espanya, Direcció General d’Assegurances, Direcció General d’Energia) o a la via judicial.

Les mediacions derivades des del Consell Comarcal al sistema Arbitral de Consum van ser resoltes totalment o parcialment a favor de les persones consumidores en un 92 % dels casos (una xifra també molt elevada que justifica plenament que s’hagi continuat defensant els drets de les persones consumidores.

Un altre àmbit al qual l’Oficina Comarcal de Consum ha dedicat molts esforços durant l’any 2019 és l’assessorament energètic individualitzat, que té com a objectiu apoderar les persones consumidores en els seus drets energètics. En concret, l’Oficina de Consum del Consell Comarcal ha organitzat 6 xerrades sobre estalvi energètic en diferents municipis de la comarca, ha fet difusió dels tallers de consum responsable de la Diputació i la Generalitat entre tots els centres d’ensenyament de la comarca (difusió que s’ha concretat en 26 peticions per acollir aquests tallers), i ha donat a conèixer 32 alertes i notícies d’interès sobre temes d’actualitat en temes de Consum.

En total, l’Oficina de Consum del Consell Comarcal de l’Alt Penedès va atendre 1.045 consultes durant l’any 2019.

També et pot interessar

Comentaris