Canvis al Molí d’en Rovira de Vilafranca

Francisco Romero en un moment de la visita al Molí d’en Rovira
28/02/2020 - 10:49h

Les obres al carrer Comerç començaran després de l’estiu i, segons el govern, han incrementat els interessats en instal·lar-hi negocis

El ple de Vilafranca va aprovar fa uns dies de manera definitiva el pla del carrer Comerç, després que la Generalitat li donés el vistiplau tot i l’oposició municipal dels grups d’ERC, CUP i VeC.

Un cop aprovat el pla, des del 3d8 hem volgut saber què canviarà al barri i, per fer-ho, hem fet un petit recorregut per la zona acompanyats pel regidor d’Urbanisme, Francisco Romero, que ha explicat que les obres del carrer Comerç pròpiament dit començaran després de l’estiu i duraran aproximadament un any.

Els treballs coincidiran amb la reforma de l’estació i, per tant, l’aparcament que hi ha ara a la llosa s’haurà de reubicar, sempre tenint en compte que és provisional i que la prioritat del carrer Comerç és que sigui “una zona de passeig”.

A l’antic magatzem de Mobles Guardiet s’hi faran habitatges

El regidor ha explicat que ara comença un període d’un any on tots els privats hauran de presentar la seva proposta sempre tenint en compte el reglament del pla. A partir d’aquí, la reforma de la zona es preveu completar en dos sexennis, és a dir, 12 anys.

Amb tot, el govern ha prioritzat dos equipaments que es tiraran endavant durant el primer sexenni.

Segona biblioteca i habitatges, prioritats
El primer equipament estarà situat a la nau del carrer Comerç número 29, que serà cedida a l’Ajuntament i en la qual hi ha la intenció d’obrir-hi una segona biblioteca, a més d’una nova sala d’estudi (possiblement amb accés individualitzat, sense restricció horària) i un hub d’innovació on poder exposar tots els projectes futurs del barri.

Segons ha apuntat Romero, ara volen parlar amb els propietaris d’aquesta nau per poder fer un acord de cessió previ per començar a remodelar-la al més aviat possible.

També en aquest primer sexenni es preveu la reforma de tota la nau que ocupava Mobles Guardiet, que és del Sareb, on hi ha prevista la construcció d’habitatges.

El carrer Sarriera és un dels que s’arranjaran en els propers anys

Una altra de les naus que considera imprescindible per al futur del barri és la situada al carrer Comerç amb Bisbe Estalella, on s’hi situaria un viver de cellers per facilitar que els pagesos puguin elaborar el seu propi vi. Segons Romero, el desenvolupament d’aquests dos sectors serà “la punta de llança” per a la dinamització del barri.

De fet, el regidor assegura que des que s’ha aprovat el pla ja s’ha acostat molta gent a Urbanisme per mostrar la seva intenció d’ampliar algunes empreses que tenen situades al carrer Comerç o per obrir noves botigues.

D’altra banda, es destaca la millora progressiva d’alguns carrers del barri que ara estan en mal estat, com ara el Sarriera, el Cortina i el Miquel Torres, dels quals s’arranjaran les voreres i el paviment.

La polèmica pels habitatges
Un dels aspectes del pla que més crítiques va rebre de l’oposició va ser el fet que es programi fer 912 pisos al barri. Segons Romero, els habitatges s’aniran fent de manera molt progressiva i sempre que hi hagi un promotor que els vulgui tirar endavant.

Romero destaca que seran 912 pisos repartits en quatre polígons, d’alçades baixes, i que a les zones consolidades, com el centre històric, no hi ha l’obligació de fer el 30% de protecció oficial. Malgrat tot, el fet que el pla sigui la modificació d’un POUM ha permès al govern poder obligar a destinar el 30% de pisos a protecció oficial.

Pel que fa als habitatges buits de la vila, Romero assegura que els que poden posar-se al mercat són totalment insuficients per donar cobertura a l’alta demanda de pisos de lloguer que hi ha a Vilafranca.

Protecció de les naus
Un altre punt polèmic ha estat la conservació de les naus del carrer Comerç, ja que l’oposició considera que se’n conserven poques.
Romero apunta que en total n’hi ha 12 de protegides, i que el que es fa en algunes és enderrocar la part de darrere perquè, segons també els ha confirmat la Direcció General de Patrimoni de la Generalitat, “aquestes zones concretes no tenen cap tipus de valor”.

Per Romero, criticar el que s’ha fet amb les naus “és demagògia pura, perquè n’hi ha moltes que no tenen interès i, a més, estan en molt mal estat”.

“Ara ja podrem demanar la parada de Regionals”
El regidor vilafranquí ha explicat que ara estan pendents de l’adjudicació del projecte de reforma de l’estació de trens per tal de vincular-lo amb la millora del carrer Comerç.

I és que la urbanització del carrer entrarà uns dos metres sobre la llosa i arribarà fins a la façana de les naus, però no entrarà més a la llosa perquè aquella zona ja és responsabilitat de Renfe i estan pendents del projecte definitiu de millora de la zona, sobre el qual possiblement faran algun intent de modificació.

En aquesta nau s’hi preveu fer un viver de cellers

Romero apunta que tenen previst una reunió amb la Secretaria de l’Estat per presentar la seva demanda d’una estació de Regionals a Vilafranca, ja que, segons Romero, aquesta estació seria “la gran oportunitat que consolidaria Vilafranca com a líder de la vegueria Penedès”.

“Amb tot el carrer Comerç remodelat i la dinamització del barri, ara ja estem en condicions de sol·licitar la parada de Regionals a Vilafranca i tenim veus autoritzades que ens donen suport”, clou Romero.

També et pot interessar

Comentaris