L’àrea bàsica del Penedès Rural lluita per tenir un millor accés a personal sanitari

D’esquerra dreta, Sara Freixedas, Ton Trullàs i Ascen Casado
Judit Benages
21/02/2020 - 12:00h

En moltes ocasions les infermeres atenen els pacients abans de derivar-los, si cal, al metge

L’Àrea Bàsica del Penedès Rural ha estat reconeguda pel Col·legi de Metges per la seva lluita a favor de l’accessibilitat als professionals sanitaris. L’àrea del Penedès Rural dona servei a unes 26.000 persones repartides en 20 municipis, 24 consultoris i un centre d’atenció primària i ocupa una superfície de 410 km2, que és la distància diametral que hi ha entre els dos punts més distals d’un territori de 30 quilòmetres.

La directora de l’àrea, Sara Freixedas, explica que, en aquest context, la ruralitat i la dispersió són elements molt importants a tenir en compte per garantir un bon accés de la població a l’atenció primària a través d’una resposta equitativa.

Per això, el seu equip va començar a desplegar l’any 2017 un projecte de millora de l’accessibilitat que garanteixi un servei homogeni a tota l’Àrea Bàsica de Salut.

Per fer-ho van incorporar totes les eines que des d’Institut Català de la Salut (ICS) s’ofereixen, com ara la Gestió Infermera de la Demanda, que permet que les infermeres atenguin una quarantena de motius de consulta, com ara mals de coll, d’orella o infeccions d’orina, per posar-ne alguns exemples. Si cal, després, des de la infermeria se’ls deriva al metge.

L’adjunta a direcció, Ascen Casado, apunta que amb la gestió infermera es tracta no només de reduir les llistes d’espera als metges, sinó de donar valor al sector d’infermeria, que també són professionals sanitaris qualificats.
Per tal d’analitzar quins serien els motius que podrien passar primer per infermeria el que van fer és crear un grup de treball amb professionals per analitzar tots els susceptibles de ser visitats primer per infermeria i, al final, se’n van consensuar un total de 40. El 2018 es van fer 3.394 visites, de les quals un 63,17% no van ser derivades a altres professionals i van quedar resoltes a infermeria. L’any passat van fer 3.374 visites i no van ser derivades a altres professionals un 68,23%, cosa que significa un increment d’un 5%.

PUBLICITAT

“Seria tan amable de dir-me què li passa?”
A banda d’aquesta gestió infermera de la demanda, altres eines posades sobre la taula per l’equip penedesenc són les visites assistencials no presencials o la programació per motius.

El responsable del personal de gestió i serveis, Ton Trullàs, explica que ells són els encarregats d’activar els diferents circuits per donar resposta a la demanda i són els que fan el primer contacte amb el ciutadà, al taulell, i, per tant, necessiten rebre informació respecte a la demanda per classificar-los segons uns nivells de prioritat establerts i consensuats. Així, des del taulell es demana al pacient que els diguin el motiu de la visita.

El cap del personal de gestió explica que l’eina que s’utilitza per fer una programació per motius és un programa informàtic que li permet identificar el problema de salut per garantir l’eficàcia i l’eficiència i l’equitat en la resposta, sigui quina sigui la via d’entrada de la petició, i donar seguretat al pacient i al professional. A partir d’aquí, es decideix qui els atendrà, ja sigui de manera immediata (abans de 24 hores) o preferent (abans de 48 hores).

Finalment, Sara Freixedas vol deixar clar que aquest pla d’accessibilitat “és viu” i, per tant, necessita “una millora contínua”. En aquest sentit, els reptes que se’ls presenten per davant és la gestió dels pacients crònics d’una població que cada cop és més envellida i que, sovint, no podran desplaçar-se al centre de salut. A més, també volen fer una gran aposta per la innovació i les consultes telemàtiques, que cada cop són més habituals sobretot entre la població jove, però que encara s’han de potenciar més, ja que són un recurs perfecte per evitar desplaçar-se en persona al metge si no és necessari.

PUBLICITAT

La Meva Salut (LMS) és un espai digital personal, de consulta i de relació, que permet a la ciutadania disposar de la seva informació personal de salut i d’altres serveis en línia per fer tràmits i consultes com ara informes d’alta o resultats de proves.Inclou la informació que s’ha generat per l’atenció sanitària prestada en algun dels centres assistencials públics, com ara el pla de medicació vigent, les vacunes administrades, els diagnòstics, els informes clínics i els resultats de les proves i les exploracions complementàries.

Aquesta informació ha de ser publicada pels centres per tal que els pacients la puguin visualitzar i consultar a traves de La Meva Salut. Per garantir la confidencialitat i la seguretat en l’accessibilitat a les dades, hi tenen accés les persones de 16 anys o més que disposin de la targeta sanitària individual (TSI) i d’algun sistema d’identificació personal unívoca de la seva identitat.

També et pot interessar

Comentaris