Vilafranca vol pacificar el trànsit del centre

El govern de Vilafranca vol descongestionar el trànsit d’alguns carrers de la vila
Avatar
14/02/2020 - 06:00h

Tallar el trànsit a l’entrada de les escoles, més carrers per als vianants i equiparar el preu dels pàrquings amb les zones blaves, possibles solucions

El govern de Vilafranca està estudiant pacificar el trànsit a bona part del centre de la vila. Tal com ha explicat al 3d8 el regidor de mobilitat, Aureli Ruiz, del que es tracta és de crear itineraris més segurs per anar a peu, a banda de potenciar tot el que fa referència als carrils bici en diferents projectes que ja s’han anat presentant.

Una de les mesures que ja s’ha començat a implementar és el tall de trànsit a l’hora d’entrada en diferents escoles. Així, si el 2017 va iniciar-se una prova pilot a l’Estalella i a Sant Elies, que finalment s’ha tornat definitiva, des d’aquest curs que també es talla el trànsit al carrer Sant Pere en l’horari d’entrada de l’escola Sant Josep ja que s’ha construït una nova porta en aquest carrer per tal que entrin els alumnes d’infantil i primària i no s’acumulin tots a l’entrada de la rambla de Sant Francesc.

A més també hi ha mesures de restricció de vehicles a la zona de l’escola Montagut i també la de Sant Ramon. Segons Ruiz, aquests centres escolars són els que tenien més problemes de trànsit i per això s’han prioritzat a l’hora de trobar una solució per reduir-ne la circulació durant uns minuts al dia.

PUBLICITAT

El carrer Sant Pere, només per a vianants?
Ara, però, el govern vol fer un pas més i una de les mesures que s’està plantejant per tirar endavant, encara sense calendari concret, és convertir part del carrer Sant Pere en només per a vianants, concretament seria des de la rambla de Sant Francesc fins al carrer de la Paloma.

Segons Ruiz, aquest és un carrer pel qual passen molts alumnes que van cap als instituts i seria una bona manera de fer l’itinerari més agradable i segur. Ruiz reconeix que, de moment, només és una idea que estan treballant i que primer n’hauran de fer una prova pilot per veure si pot ser una mesura definitiva.

Des del govern també s’apunta que han de trobar solució a la pacificació del trànsit del carrer Puigmoltó, tot i que no és fàcil ja que hi ha un aparcament.

A més una altra mesura es durà a terme a la plaça de l’Oli on, amb la seva reforma, es farà bàsicament centrada en els vianants i s’eliminarà l’aparcament de la banda del Mercat de la Carn per tal de prioritzar les persones i no els vehicles.

Equiparar el preu dels aparcaments
Des de la regidoria de mobilitat es comenta que una altra mesura per poder pacificar el trànsit és evitar que els vehicles es passin molta estona buscant aparcament.

Caldria equiparar el preu dels aparcaments soterrats i de zona blava per evitar que els vehicles donin tombs i col·lapsin els carrers”

Aureli Ruiz

Aureli Ruiz reconeix que aparcar en un pàrquing soterrat “és car”, sobretot si es compara amb els preus de les zones blaves. El regidor assegura que tal com estan ara les concessions dels aparcaments no se’ls permet oferir un preu tancat per tot el dia als pàrquings, com fan en altres ciutats, però que el seu objectiu seria trobar solucions perquè la gent pugui aparcar de forma més econòmica i això evitaria que donessin tombs col·lapsant determinats carrers.

Aureli Ruiz explica que l’any que ve acaba la concessió de les zones blaves amb Saba i que, a partir d’aquí, se’ls obren diferents possibilitats: eliminar-les (cosa que no veu clara pel tema rotació i considera que no afavoriria al comerç), posar-les de nou a concurs o passar-les a gestió municipal, ampliar-les i incrementar-ne una mica el preu, però amb descomptes pels vilafranquins.

Aquesta tercera mesura és la que Ruiz veu més factible, sempre que vagi de la mà de abaixar els preus als aparcaments soterrats. A més a més el regidor vol deixar clar que per molt que la zona blava passés a ser de gestió municipal, hi hauria una empresa contractada per gestionar-la, tot i que la decisió final sempre aniria a càrrec del govern vilafranquí.

Ruiz ho té clar: “si la gent té més possibilitats d’aparcar pel mateix preu al centre, no donarà tombs per buscar llocs més barats sinó que sap que pagarà el mateix i anirà directe on vol i no es congestionaran els carrers”, assegura Ruiz.

Menys emissions amb una mobilitat més eficient
Segons dades del Pla d’Acció per l’Energia i el Clima de Vilafranca, la mobilitat és responsable d’un 50% de les emissions de gasos d’efecte hivernacle i, per tant, des del govern consideren urgent una mobilitat més sostenible i amb una petjada de carboni menor.

PUBLICITAT

L’Ajuntament està treballant per reduir les emissions de la flota municipal d’acord amb diferents estratègies: priorització del transport públic i ús del carsharing elèctric en els desplaçaments laborals de treballadors i electes, substitució de desplaçaments de cotxes/motocicletes per desplaçaments en bicicleta, promoció de l’electrificació de la flota de les empreses concessionàries a través dels plecs de contractació i substitució dels vehicles municipals per altres de més eficients.

En relació amb aquesta última acció, la Unitat de Serveis ja compta amb un furgó elèctric per a tasques de manteniment, i aquest any n’adquirirà un altre. La Policia local compta amb quatre cotxes híbrids i quatre motos elèctriques, i una patrulla de la policia que es desplaça en bicicleta. També, l’Empresa Municipal d’Aigües de Vilafranca, SA (EMAVSA) ha substituït dos dels seus vehicles de combustió per vehicles elèctrics, i aquest 2020 preveu substituir-ne tres més.

El futur: bus urbà híbrid de baixes emissions
El regidor de mobilitat, Aureli Ruiz, ha explicat que enguany trauran un nou concurs per a l’autobús urbà i que la idea que tenen des del consistori és que els nous vehicles siguin de baixes emissions i segurament híbrids. Ruiz diu que no descarten del tot que siguin elèctrics, tot i que això suposa un 60% de sobrecost, quantitat que assegura que és pràcticament inassumible ja que el que cal és buscar també fórmules “sostenibles econòmicament”.

El regidor comenta que la flota d’autobusos tenen ja 13 anys i que, per tant, cal fer-ne una renovació però que el nou concurs ja incrementarà el cost perquè l’anterior concurs va preveure una amortització més llarga dels vehicles. Els dos autobusos urbans que hi ha a Vilafranca van fer l’any passat 43 mil quilòmetres cadascun, una xifra que segons el regidor és molt bona pels vehicles híbrids que, a més, han d’anar aturant-se i posant-se en marxa sovint.

A més a més des de la regidoria de mobilitat s’explica que també es vol treballar perquè les tecnologies formin part de la xarxa d’autobusos urbans i els usuaris, en un futur, puguin tenir una aplicació al mòbil que en faciliti tots els detalls.

També et pot interessar

Comentaris