Aprenem junts?

Alumnes de 4rt d’ESO ensenyant a fer magdalenes a usuaris de la Fundació Mas Albornà
Judit Benages
06/02/2020 - 21:00h

Alumnes de quart d’ESO de l’Escola Montagut de Vilafranca imparteixen tallers diversos a usuaris de Mas Albornà com ara ioga o papiroflèxia

Una trentena d’alumnes de quart d’ESO de l’Escola Montagut de Vilafranca formen part del projecte titulat “Aprenem”, emmarcat en la matèria Servei Comunitari que es desenvolupa en aquest centre.

Així, es tracta de promoure l’acostament de l’alumnat a la Fundació Mas Albornà, que treballa per a la integració social i laboral de les persones amb discapacitat, trastorn mental i risc d’exclusió. Malgrat tot, el projecte no pretén només un acostament des de fora, sinó que es materialitza en un seguit de tallers que els mateixos alumnes fan als usuaris de la Fundació, amb grups d’entre quatre i cinc alumnes, un professor del centre i un responsable de Mas Albornà.

Un moment del taller de ioga

Tal com explica la directora del Centre Ocupacional de Mas Albornà, Isabel Ruiz, el projecte va començar fa unes setmanes amb una primera presa de contacte entre la Fundació i l’escola i ara –i fins al mes de març– és quan es fan els tallers. Els alumnes són els que plantegen què volen ensenyar i són els que organitzen la classe. De moment ja han fet tallers de ioga, de magdalenes, de papiroflèxia i de cant, i també es preveu fer-ne un d’activitat esportiva, entre altres. Del que es tracta és, en paraules de Ruiz, “que els joves ensenyin el seu coneixement gràcies a una assignatura obligatòria que els ensenya a ells a sensibilitzar-se”.

PUBLICITAT

Des de Mas Albornà s’apunta que el primer dia va ser una “sorpresa molt agradable” i que una de les coses que valoren més és “la naturalitat dels joves”, que Ruiz considera que és una de les claus perquè el projecte funcioni bé. A més, destaquen que els alumnes porten els tallers molt ben preparats i que s’hi han implicat d’una manera que no s’esperaven.

“Els adults, a vegades, ens posem més limitacions, donem massa tombs a com dir les coses als nostres usuaris, però ells ho fan de manera espontània”, diu la directora, que creu que el que els joves aporten a Mas Albornà “aire fresc, energia i ganes de fer coses diferents”, cosa que als usuaris els va molt bé perquè, a més, es relacionen amb gent que normalment no tenen al seu entorn més immediat.

PUBLICITAT

Des de Mas Albornà s’obren els tallers a tots els usuaris, que escullen quins prefereixen fer, tot i que si creuen que n’hi ha un de determinat que pot anar bé a un usuari en concret, intenten que aquest hi assisteixi.

Un dels alumnes que ensenya ioga, Ramon Garcia, explica que quan des de l’escola se’ls va proposar fer aquest projecte, al principi van acceptar la proposta tot i que no sabien ben bé com podrien encaixar. A partir d’aquí, cada grup de joves va proposar les activitats que creien que ells podrien ensenyar. En el seu cas van voler fer ioga perquè consideren que és una activitat “que els pot ajudar a relaxar-se i a calmar-se”.

Garcia reconeix que no sabien amb què es trobarien i que al principi estaven nerviosos, però que durant el taller realment s’ho passen d’allò més bé “perquè el seu riure se’ns encomana a tots”.

Pel que fa als objectius del projecte, des de l’Escola Montagut es destaca que el que es vol és desenvolupar la competència social i ciutadana, afavorint una actitud crítica i compromesa davant la societat.

A més, també es pretén desenvolupar habilitats relacionades amb el disseny i realització de projectes i amb el treball en equip i conèixer la Fundació Mas Albornà i el seu treball, a banda de dissenyar actuacions de suport i intercanvi amb persones amb discapacitat i trastorns mentals i contribuir a la millora de la seva situació.

També et pot interessar

Comentaris