La variant de l’N-340 a Vallirana s’obrirà la pròxima setmana

Eva López
31/10/2019 - 06:00h

L’alcaldessa del municipi, Eva Martínez, confirma al 3d8 que el túnel entrarà en funcionament a principis de la setmana que ve

Més de 30 anys de demandes han estat necessaris perquè el Ministeri de Foment posi en marxa la variant de l’N-340 a Vallirana. Després de desenes de promeses incomplertes, sembla que finalment el túnel que permet evitar el pas per l’interior del municipi s’obrirà a principis de la setmana que ve, tal com ha confirmat l’alcaldessa de Vallirana, Eva Martínez, al 3d8.

La nova variant, que s’estava construint des de fa anys, servirà a la població del Baix Llobregat per descongestionar la circulació dins el nucli urbà, entorpida des de fa dècades pel pas de l’N-340. Les cues de vehicles al municipi són una de les imatges que la majoria té gravades a la retina quan es parla de Vallirana. A partir de la setmana que ve, la imatge en principi no es repetirà, ni tampoc les pancartes amb el lema “Prou cues” que durant anys han penjat als balcons dels valliranencs.

L’obertura del túnel de circumvaŀlació del municipi no beneficiarà només els veïns del municipi del Baix Llobregat, sinó que també és una bona notícia per als penedesencs. Aquesta via és l’única carretera alternativa a l’AP-7 que enllaça el territori amb l’àrea metropolitana de forma gratuïta, però les retencions que hi ha dia sí i dia també a Vallirana han fet que molts penedesencs hagin deixat d’usar la carretera nacional.

PUBLICITAT

Un dels municipis que més perjudicats s’ha vist amb aquesta davallada de pas de vehicles ha estat Ordal, un nucli que va fer créixer la seva economia gràcies als milers de vehicles que circulaven cada dia per l’N-340. L’entrada en funcionament de l’autopista va fer caure l’afluència de camions i turismes, i l’obertura del túnel podria revertir aquesta situació.

Fa unes setmanes el 3d8 va entrevistar l’alcalde de Subirats, Pere Pons, davant l’obertura imminent del túnel i el batlle va assegurar que la nacional “pot ser una oportunitat per a Ordal”. Tot i això, Pons va advertir que si no es fan les millores necessàries en aquesta carretera “pot esdevenir un gran punt negre a la xarxa penedesenca”. Cal tenir en compte que l’N-340 ja és una de les carreteres que acumulen més accidents a la comarca.

Segons els càlculs del Ministeri de Foment, cada dia passen per Ordal uns 20.000 vehicles i es calcula que amb l’obertura de la variant el trànsit augmenti un 30%. Aquesta xifra és molt lluny dels 75.000 que circulen diàriament per l’AP-7 a l’altura d’Ordal, però la inauguració de la variant podria fer desviar bona part d’aquest flux cap a la nacional.

PUBLICITAT

Malgrat que Vallirana fa anys que reclama aquesta infraestructura, l’obertura no inclourà una inauguració institucional, ja que en període electoral aquest tipus d’actes estan prohibits. És probable que l’acte es faci a posteriori, tenint en compte la transcendència de la nova construcció.

Tecnologia avançada
Cal tenir en compte que el nou túnel serà un dels més moderns d’Europa. L’alta tecnologia que s’hi ha instal·lat (amb 40 càmeres que vigilaran constantment el trànsit, tres de les quals termògrafes) és un dels motius que ha fet retardar la seva obertura, ja que fins al darrer dia es faran proves per garantir-ne el funcionament.

La inversió que s’ha fet per construir el túnel ha estat de més de 175 milions d’euros, per un traçat de gairebé 1,5 quilòmetres. La variant completa té gairebé 3 quilòmetres. Està previst que cada dia travessin el túnel uns 19.000 vehicles, i per això s’han fet tota mena de testos que permetin garantir la seguretat dels conductors.

Quan la variant entri en funcionament es posarà fi a més de tres dècades de reivindicacions.

També et pot interessar

Comentaris