“Ens proposem invertir més en l’entorn urbà i actualitzar els serveis públics”

Un moment de l’entrevista a l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, al seu despatx de l’ajuntament.
Ricard Vinyals
09/08/2019 - 10:49h

Entrevista a l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez

Nascut a Barcelona fa 44 anys, casat i pare de tres fills, Kenneth Martínez és l’actual alcalde del Vendrell després de guanyar les eleccions del 26 de maig. Ho va fer al capdavant del PSC, que va obtenir 8 regidors i que ha formalitzat un pacte de govern per assolir la majoria absoluta amb les dues regidores de Cs i també amb l’AVP-FIC, el nou partit d’independents nascut per representar els nuclis de les platges, el poble de Sant Vicenç de Calders i les urbanitzacions de la capital del Baix Penedès. Doctor en Història per la Universitat Rovira i Virgili i funcionari de carrera del cos de professors d’ensenyament secundari, Martínez és professor del Departament de Ciències Socials de l’INS Baix Penedès del Vendrell des del 2007 i l’any passat va començar a exercir com a inspector d’educació en comissió de serveis. Tanmateix, aquesta legislatura es dedicarà en exclusiva a l’Ajuntament del Vendrell, on va entrar com a regidor d’Educació i Ocupació l’any 2011.

Esperava els resultats que el PSC va assolir el 26-M, que doblaven els del 2015?
Estàvem convençuts que portàvem un bon equip, un bon programa, i que la feina feta per tirar endavant l’Ajuntament del Vendrell en les pitjors situacions econòmiques i polítiques des de l’inici de la democràcia ens avalava i, per tant, que aconseguiríem el suport de la majoria de la població. Una altra cosa, evidentment, és aconseguir els millors resultats dels darrers 20 anys, i això va ser una gran sorpresa. Ara ens sentim molt honorats i orgullosos de la confiança i tenim la responsabilitat de cobrir i satisfer les expectatives. Per tant, no esperàvem la dimensió de la victòria, si vols, però estàvem convençuts que érem la millor opció de les que es presentaven i que ens avalaven l’experiència i els fets.

Tot i obtenir una minoria àmplia, per què ha buscat un suport polític majoritari?
Hem dit moltes vegades que al mandat anterior havíem experimentat i viscut el que representa governar en minoria, i dins dels nostres càlculs esperàvem segurament repetir la situació, però un cop els resultats ens han donat l’opció de poder governar amb majoria, ho teníem clar: governar amb majoria perquè vol dir un govern estable, de progrés i que pugui tirar de manera efectiva i clara el projecte que necessita el Vendrell i que és impulsar una transformació profunda, garantir la convivència i la inclusió social. A partir dels resultats, sí que vam decidir treballar fos com fos per garantir aquesta majoria de govern estable.

PUBLICITAT


Per què el primer acord de govern va ser amb l’AVP-FIC dels nuclis de les platges i les urbanitzacions?
Perquè dins del nostre programa teníem una aposta molt forta que expressàvem des d’obrir el Vendrell al mar i des d’una descentralització –tot i que el concepte jurídic no és correcte, però sí com a idea i com a voluntat– perquè a la política, als serveis municipals i a l’acció de govern s’expressés la realitat, pluralitat, diversitat territorial i la personalitat pròpia de cada zona del municipi. Des d’aquest punt de vista coincidim plenament amb l’agrupació veïnal de les platges, i per això va ser relativament fàcil posar-nos d’acord en el sentit dels punts dels programes que s’han de fer.

L’AVP-FIC s’encarregarà de dues regidories.
Hem creat una nova regidoria que hem anomenat Cohesió Territorial per mirar d’impulsar i garantir que el conjunt dels serveis municipals estiguin prou ben equilibrats territorialment i que tots els serveis públics estiguin ben dimensionats, evidentment, amb les necessitats de cada nucli, barri i urbanització. Les necessitats poden ser diferents, però aquesta regidoria ha de tenir cura d’aquesta cohesió i equilibri territorial. I també els hem donat una altra regidoria que, fins i tot, pot ser més lògica, que és la de Platges, amb l’AVP, que té un pes específic important a Coma-ruga.

I el pacte d’un PSC amb el doble de regidors que el 2015 amb un Cs debilitat en un terç de suport electoral, com l’explica?
En un aspecte purament polític, ens podia ser més còmode o podíem estar menys sotmesos a crítiques, però prioritzem la governabilitat, que vol dir fer feina i fer-la efectiva. I això t’ho garanteixen els 11 o més regidors. Els grups que ara mateix formem el govern no tanquem ni molt menys encara la possibilitat que s’hi incorporin altres grups, perquè volem fer feina. Això només t’ho assegura la majoria de govern, perquè amb minoria pot ser que algunes coses surtin i d’altres no. Al final, els ciutadans ens han votat perquè tots puguem implementar el gruix dels nostres programes electorals i no haver d’estar a l’expectativa de la correlació de forces que en cada moment pot canviar, molt sovint, per qüestions de fora del municipi i que condicionen la política, la feina i els beneficis que poden rebre els ciutadans del Vendrell. Per tant, el nostre pacte amb Cs és un pacte exclusivament municipalista per fer feina al municipi amb els programes que ens hem posat d’acord per les dues bandes.

Hem volgut fer un govern de majoria estable i de progrés que pugui tirar endavant de manera efectiva i clara el projecte que necessita el Vendrell: impulsar una tranformació profunda i garantir la convivència i la inclusió social”

Kenneth Martínez

No se li pot dir que ha delegat força més regidories de les que es podrien esperar a un Cs amb menys múscul polític?
Tots dos partits hem arribat a l’acord per al repartiment de delegacions i hem entès que era el que tocava.

A què atribueix el fet que hagi desaparegut la ultradreta del consistori vendrellenc, així com que el PP i Cs hagin baixat?
Encara no hem tingut l’oportunitat d’analitzar-ho però, en calent, crec que hi ha qüestions de context. És veritat que en els últims mesos la ultradreta ha tingut una certa presència mediàtica i la ciutadania s’ha adonat del que pot implicar que la ultradreta, a Espanya, a Catalunya o al Vendrell, pugui tenir poder i acció de govern. En aquest sentit, quan hem pogut començar a sentir propostes, per desgràcia d’Andalusia, ha servit perquè la gent s’adonés del que hi ha darrere de segons quines paraules i discursos. D’entrada i d’una manera acrítica poden arribar a un conjunt de la població, però, després, darrere d’aquests discursos més o menys simpàtics per a alguns hi ha tota una càrrega ideològica, d’intolerància i de pas enrere en llibertat i drets molt important. En part, crec que això ha fet despertar una majoria de població que, evidentment, no té aquest pensament, ni aquesta ideologia, ni vol tirar 40 anys enrere, per dir: “Escolta, alerta!”.

PUBLICITAT


Creu que és un electorat que ha anat a votar en contra d’aquest tipus de discurs? O que votava la ultradreta i ara ha deixat de fer-ho?
O que no votava, també. I gent que frivolitzava i votava PxC, per exemple, com a vot en contra de tot, i que aquest vot es podia girar en contra seva, també. Una cosa és el vot en contra dels partits o del sistema, però si després hi ha en aquest sistema uns drets i unes llibertats que et comencen a discutir, doncs potser es produeix un efecte bumerang i ho pateixes tu mateix.

La caiguda de la ultradreta al Vendrell, que semblava un oasi català pel que fa a aquesta presència, ha estat important.
Exacte. La millor notícia del 26-M és que, com dius, si fins ara el Vendrell era una taca al mapa municipal perquè teníem el trist honor de tenir una representació important d’un partit intolerant i xenòfob, la població ha dit “no en volem més”. L’única cosa que generava la presència de PxC a l’Ajuntament era enfrontament, i no servia per a res. Per tant, crec que aquí s’ha produït una prova de la maduresa de la població del Vendrell.
Què n’espera, de l’actual oposició?
Estic segur que com que tenim molts reptes a nivell de municipi i pel benefici dels ciutadans, coŀlaborarem i treballarem plegats de manera cordial i efectiva. En temes d’urbanisme, per posar exemples, tenim pendents temes com els de començar la revisió del POUM o el catàleg patrimonial. Tenim prou reptes de municipi com perquè no hi hagi grans enfrontaments. I amb Som Poble-ERC, per exemple, no deixem de ser partits molt coincidents programàticament i ideològicament. De ben segur que trobarem la manera de treballar coordinadament pel bé del municipi.

Quins objectius principals es marca com a alcalde?
Durant aquests anys de dificultats econòmiques la capacitat d’inversió ha estat nuŀla i, per tant, l’espai urbà ha patit molt i tot just ha rebut un manteniment bàsic. El que cal ara és més inversió, amb modèstia i humilitat –no parlem de la situació anterior a la crisi, sinó amb les nostres possibilitats actuals, més importants en comparació dels dos mandats anteriors–; però, per exemple, després de 9 anys, enguany hem signat el primer préstec després de no tenir autonomia financera, i podrem fer inversió en asfalt i voreres. I també volem prioritzar la mobilitat a peu i en bicicleta, tant al centre com a tota la resta del municipi. Per tant, ens proposem una inversió important a l’entorn urbà i també una actualització en els serveis públics. Si durant la crisi vam haver d’ajustar en la neteja viària o el transport públic, excepte en les polítiques de protecció i ajuts socials, que sempre vam posar per davant i continuaran sent prioritàries, ara entrarem en l’actualització i millora progressiva dels serveis bàsics.

Darrera de discursos de la ultradreta més o menys simpàtics per a alguns hi ha tota una càrrega ideològica d’intolerància i de pas enrere en llibertat i drets molt important (…) Crec que això ha fet despertar una majoria de població per dir prou”

Kenneth Martínez

El que passa és que la situació financera de l’Ajuntament del Vendrell, amb un pla d’ajust vigent, encara no deu ser la desitjable…
Sí, però ens podem plantejar fer un pas endavant perquè estem per sota del 90% de l’endeutament respecte dels ingressos i, per tant, ja podem tornar a demanar finançament. L’objectiu d’aquest mandat és situar-nos per sota del 75% d’endeutament, que ja seria l’alliberament financer absolut i acabar amb el rescat, per dir-ho d’alguna manera. La situació és ajustada, evidentment, però amb la diferència d’abans és que no podies pagar el que devies, i ara sí. El pla d’ajust del 2012 va ser que teníem factures per valor de 20 milions d’euros que no podíem pagar i vam demanar el rescat de l’Estat, i ara podem anar pagant. La diferència és important.

Per què l’execució d’obres com l’ampliació de l’illa de vianants al carrer Dr. Robert i voltants s’ha anat retardant?
Per una raó purament administrativa. Són obres complexes, i això no ens exculpa de res, perquè també és culpa nostra que no siguem prou àgils en el projecte que vam començar de manera decidida el 2016. Però ara ja està tot contractat i passat l’estiu començarem les obres, que s’allargaran fins l’estiu que ve.

Què n’espera, del projecte amb fons europeus FEDER per a Coma-ruga?
Es va demanar perquè esperem que sigui el punt d’inflexió que torni a recuperar el valor turístic i que ajudi també a cohesionar els nuclis marítims com a nuclis de població durant tot l’any, no només com a zona d’estiueig que continuarà sent principalment, només faltaria, però que tenen una població estable tot l’any que ha de cohesionar socialment i econòmicament els nuclis marítims. És la inversió més important que s’haurà fet al Vendrell en els últims 15 anys. Serà de 2,6 milions d’euros i la focalitzem al centre de Coma-ruga per recuperar el que havia estat fa uns anys –un centre turístic de primer ordre– i per cohesionar la població resident durant tot l’any.

Vostè ha treballat molt en l’àmbit de l’educació. Què es pot fer, des de l’Ajuntament, per combatre el fracàs escolar?
Tot i que cal tenir en compte que no tenim les competències, el que ajudem a fer és –juntament amb la Generalitat que n’és la responsable– donar suport a aquelles persones que fracassen. Bàsicament són els cursos pont per a aquells alumnes que no acaben l’ESO, perquè puguin tornar a enganxar-se al sistema –amb els PCI–, i l’Escola d’Adults. Tant aquesta escola com els PCI són serveis d’educació que la Generalitat fa amb la col·laboració de l’Ajuntament. Després hi ha altres aspectes com els suports d’acompanyament, per exemple, amb el pla que tenim, i que és pràcticament únic a Catalunya de suport al servei de menjadors als alumnes de l’ESO. És a dir, aquells alumnes amb dificultats econòmiques i que a sisè de primària tenien beca i passen a l’ESO, i aleshores no en tenen, poden tenir servei de menjador i després acompanyament escolar. Oferim aquest servei a uns 40 alumnes. Són coses que podem fer fora de l’aula i de l’horari lectiu, perquè dins de l’escola només hi pot intervenir la Generalitat.

El projecte FEDER a Coma-ruga és la inversió més important que s’haurà fet al Vendrell en els últims 15 anys”

Kenneth Martínez

El govern ha rebut crítiques pels sous de la nova legislatura, ja que tot i congelar el sostre màxim per a una dedicació exclusiva, hi ha més regidors que cobraran 46.000 euros a l’any. Què en diu, d’això?
S’hauria de demanar una mica de responsabilitat a tots plegats en el sentit que no es poden fer dos discursos diferents o contraris si ets a l’oposició o al govern. L’Ajuntament va establir uns sous el 2011 i es mantenen. El 2015, alguns van votar aquell mateix sou, i caldria mantenir la coherència. Que ara hi hagi més regidors al govern ho han volgut els ciutadans. A més, caldria explicar què implicava, a nivell de tensió, esforç i de fer que surti la feina, portar abans no sé quantes regidories i ara una o dues. Les circumstàncies han portat que el 2015 fóssim 8 regidors al govern, ara 11 i el 2011, per exemple, en fóssim 16.

I sent més membres al govern, per què recuperen la figura del càrrec de confiança?
La decisió de prescindir dels càrrecs eventuals el 2015 no era per si eren necessaris o no. Ara tenim molt clar que un assessor no és un regidor, sinó que és una persona que ajuda el regidor, i entenem que crear aquest lloc de feina és important per als grups del govern si ho creuen necessari com a suport per poder treballar. Els ciutadans ens demanen que fem feina i que puguem complir el programa amb el qual ens vam presentar a les eleccions, que es noti una millora en les condicions de vida dels vendrellencs i vendrellenques, i l’avaluació i la valoració de l’eficiència, eficàcia i rendiment del conjunt del govern més dels seus assessors s’haurà de fer quan toqui. Això no vol dir que no se’n faci un seguiment. Per tant, aquí es ve a fer feina, i els càrrecs de confiança són un suport per treballar.

D’aquí a 4 anys, es veu novament com a candidat del PSC a l’alcaldia del Vendrell?
Ja es veurà. La meva pretensió és que, sigui d’aquí 4 o d’aquí 8 anys, quan marxi per decisió dels ciutadans o dels militants, es pugui dir –per bé, evidentment– que s’ha notat que el Kenneth i el seu equip han passat per l’Ajuntament del Vendrell. Amb això em sentiria realitzat i amb la consciència tranquil·la.

També et pot interessar

Comentaris