Es crea la coordinadora d’AMPAS per lluitar contra la segregació escolar

Xavi Gonzàlez
15/05/2019 - 13:20h

Demanen al nou govern local un espai de diàleg per poder arribar a consensos

El mes de març passat es va crear la coordinadora d’AMPAS de Vilafranca que actualment formen les de les escoles Cristòfor Mestre, Estalella Graells, Dolors Piera, Mas i Perera, Pau Boada i Baltà Elies. En una roda de premsa els representants d’aquesta coordinadora es van donar a conèixer oficialment, tot explicant que estan oberts a la incorporació de la resta d’AMPAS de les escoles de la vila ja siguin públiques com concertades, llars d’infants o instituts. En la primera aparició pública van explicar que el tema principal i el que més preocupa en l’actualitat és la segregació escolar, un tema, van dir, que “pot afectar la cohesió social de tota la vila”. I van fer referència a l’aprovació del ple municipal de Vilafranca del 19 de febrer passat per l’adhesió al Pacte sobre la segregació escolar a Catalunya. “Volem ser garants que el pacte es desenvolupa, es compleix i es concreta a Vilafranca i ser testimonis de les accions de l’administració local envers aquesta qüestió”, una exigència que demanaran al nou govern municipal que surti de les eleccions del 26-M.

PUBLICITAT

Les dades estadístiques que facilita el Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i del Consell Comarcal permeten mesurar la segregació escolar tenint en compte dues variables: la concentració d’alumnat en vulnerabilitat econòmica i la concentració d’alumnat d’origen estranger. A Vilafranca, explica la coordinadora d’AMPAS, el percentatge d’alumnes amb beques menjador per centre situa a les escoles públiques en un extrem, amb el 38% de mitjana i a les concertades amb el 10%. L’altre criteri, el de la població d’origen estranger, estableix el 33% per les escoles públiques i un 7% per les concertades. En aquest context, apunten que diversos estudis sobre aquesta matèria conclouen que percentatges de concentració superiors al 30% comporten problemes greus en la dinàmica dels centres, el fracàs escolar i el dinamisme i la cohesió social entorn d’aquests centres i actualment expliquen que hi ha alguns centres de la vila que superen aquest 30%.

PUBLICITAT

Des de la coordinadora consideren que aquestes dades mostren que la segregació escolar “és de tal magnitud que precisa d’una anàlisi profunda i de polítiques innovadores i valentes”. En aquest sentit demanen a l’administració local que “es prengui el tema de la segregació escolar amb seriositat, en lloc d’amargar-lo i minimitzar-lo”.
A través d’aquest Manifest Coordinadora AMPAS fan una crida a “crear espais de diàleg i cercar consensos per adreçar el tema de la segregació escolar i fer de la Vilafranca de demà una vila més dinàmica, innovadora, forta i cohesionada”.

També et pot interessar

Comentaris