Avui es presenta l’obra de Pep Antoni Roig “Abans de la boira”
L’escriptor, poeta i rapsoda Pep Antoni Roig presentarà avui, a les 19.30 hores, a la sala d’actes del Consell Comarcal de l’Alt Penedès la novel·la Abans de la boira, guanyador del I Premi Anna Maria de Saavedra organitzat per La Cultural llibreria i Edicions i propostes culturals Andana, amb el suport de l’Ajuntament de Vilafranca i el Consell Comarcal de l’Alt Penedès.
A la presentació, la glossa de la novel·la anirà a càrrec del llibreter i escriptor Jordi Romeu. Així mateix, en el decurs de l’acte, intervindran el llibreter Quim Jubert, en representació de La Cultural llibreria, l’editor Ramon Nadal, d’Edicions Andana, el conseller comarcal de Cultura i regidor de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca, Raimon Gusi, i el president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, Xavier Lluch.
Nascut a Barcelona el 1988 i resident de fa molts anys al Pla del Penedès, Pep Antoni Roig va ser proclamat guanyador de la primera edició del Premi Anna Maria de Saavedra amb la seva novel·la Abans de la boira, una novel·la que, segons el jurat, està farcida de referències literàries i ha estat escrita per una persona que domina la llengua en tots els seus registres. Abans de la boira és una novel·la curta que posa en contacte dos personatges, un professor d’Història de l’Art a la Universitat de Siena, a Itàlia, que acaba de trencar amb la parella i torna a casa per assistir a l’enderroc del campanar de l’església del seu poble i un camioner de la Catalunya Nord, en el trajecte que va des de l’aeroport de Girona a Bellaplana, un poble fictici de l’Alt Penedès.
Sota la forma d’un fals diàleg, tota vegada que les respostes de l’interlocutor –el camioner– s’han de sobreentendre a partir del que va dient la veu principal, la novel·la va seguint el curs capriciós i erràtic d’una conversa, és a dir, va saltant d’un tema a l’altre i situa el lector en diferents contextos com poden ser la memòria personal del protagonista, la passió per Itàlia, en general, i per la ciutat de Siena, en particular, el paisatge penedesenc o el caràcter deshumanitzador de la tecnologia. Tot plegat presentat d’una manera hiperbòlica i sentenciosa en uns capítols curts que faciliten aquests canvis temàtics.
El premi consisteix en l’edició i distribució de l’obra a les llibreries de tots els territoris de parla catalana de cara a la campanya de Nadal i Reis, acomplint així l’objectiu del premi de seleccionar l’obra d’un autor inèdit, resident a la comarca de l’Alt Penedès, per tal de publicar-la i contribuir a impulsar la seva trajectòria literària.
De les 10 obres presentades, el jurat va elegir tres obres finalistes: un recull de contes intitulat Cinc dits té una ma, el poemari La tendres dels roures i la novel·la Abans de la boira que va resultar ser la guanyadora. Amb tot, el jurat qualificador va remarcar la qualitat literària de les tres obres finalistes i va encoratjar els seus autors a continuar escrivint en considerar que tenen un gran potencial literari.
La convocatòria pren el nom i reivindica la figura de la poetessa i traductora vilafranquina Anna Maria de Saavedra Macià (1905-2001), una autora que en vida no va reeixir a veure publicada la seva obra en forma de llibre.


