Vinseum acull l’exposició “Vidres negres del Neolític. D’on vénen?”

alt
11/12/2013 - 14:53h

Fins el 12 de gener es podrà visitar al Vinseum, Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, a Vilafranca del Penedès, la Coincidència Insòlita “Vidres negres del neolític, d’on vénen?”. Dins del programa “Coincidències Insòlites” de la Diputació de Barcelona, es vol donar a conèixer els resultats d’un projecte de recerca dut a terme per un equip interdisciplinari d’arqueòlegs, geòlegs i tècnics de museus sobre les obsidianes del neolític.
El Museu d’Història de Sabadell, el Museu de Gavà, el VINSEUM i la Institució Milà i Fontanals del Centre Superior d’Investigacions Científiques exposen consecutivament un conjunt de sis làmines d’obsidiana trobades en diversos jaciments catalans que s’ha demostrat que tenen la mateixa procedència, una de les colades volcàniques del Monte Arci, a l’Illa de Sardenya.
L’obsidiana és un vidre natural, brillant, de color negre, gris o verd fosc, d’origen volcànic. En el neolític, fa més de 6.000 anys, va ser molt valorat i a bona part de la Mediterrània es va fer servir per fabricar eines de tall. Les úniques peces d’aquest tipus que es coneixen a tota la Península Ibèrica es troben a Catalunya i són custodiades per tres museus de la Xarxa de Museus Locals de la Diputació de Barcelona (el Museu d’Història de Sabadell, el Museu de Gavà, el VINSEUM de Vilafranca del Penedès). Han estat trobades a cinc jaciments diferents: Bòbila Padró (Can Tiana, Ripollet), Bòbila Madurell (Sant Quirze del Vallès), Mines Prehistòriques de Gavà, Can Gambús-1 (Sabadell) i la Serreta (Vilafranca del Penedès). Aquestes peces s’han analitzat al laboratori del Centre Ernest Babelon de l’Institut de Recherche sur les Archéomateriaux (CNRS, Françaa través de dues tècniques: fluorescència de raigs X i espectrometria de masses amb font de plasma i mostreig per ablació làser. Els resultats de la recerca demostren que aquestes obsidianes són les que, a partir de la font d’origen sarda, haurien arribat més lluny, seguint un recorregut marítim i terrestre d’uns 1.300 km. Això sol ja ens parla de la complexitat que caracteritzava les comunitats pageses del neolític ple a la Mediterrània Occidental, i se’ns plantegen moltes preguntes: com van arribar aquests materials a la costa i a la depressió prelitoral catalanes? Quins foren els mecanismes de transport i de circulació? Foren objectes “preuats” d’intercanvi? Tenien, a banda de l’ús com a eines, un valor simbòlic justament per la seva raresa i el seu origen llunyà?

Què són les Coincidències Insòlites

Les Coincidències Insòlites són un programa de la Xarxa de Museus Locals de La Diputació de Barcelona. Es tracta d’exposicions de petit format en què els museus participants posen en diàleg peces del seu fons entre les quals existeix un vincle de tipus simbòlic, estètic o conceptual. Aquesta proposta permet reflexionar sobre els objectes, els esdeveniments, els museus i els municipis. I, a nivell general, sobre les relacions i punts de contacte que existeixen entre aquest patrimoni cultural local que ens és comú.

També et pot interessar

Comentaris

1336