Una exposició de gravats dels segles XVIII i XIX a la capella de Sant Joan

alt
29/05/2013 - 10:00h

Gairebé un centenar de gravats en sèrie dels segles XVIII i XIX es podran veure a partir de demà i fins al 16 del mateix mes a la Capella de Sant Joan de Vilafranca. Dissabte, a les vuit del vespre s’inaugura l’exposició.
Els temes dels gravats són diversos: pastorals, religiosos, cartogràfic i pertanyen a la col·lecció de Manuel Carrasco Perujo que exposa per primera vegada a Vilafranca la seva col·lecció amb el doble objectiu de mostrar l’art del gravat i el dels marcs isabelins i el d’afavorir el suport a col·lectiu de la gent gran més necessitada tot cedint part de les vendes que pugui ocasionar l’exposició. Per aquest motiu s’ha establert un conveni de col·laboració entre el particular i l’Ajuntament de Vilafranca per destinar els possibles beneficis a la Fundació Amàlia Soler de Vilafranca.

Tècnica del gravat

El gravat és un tipus d’art plàstic que, generalment, sorgeix del treball amb una planxa que s’entinta i es pressiona sobre el paper per tal d’obtenir una Stampa. Pot ser múltiple o original. El gravat es considera original quan l’artista dibuixa la planxa, la imprimeix, l’enumera i la signa. El gravat múltiple segueix el mateix procés però no porta ni signatura ni numeració.
En el gravat existeixen diverses tècniques, entre elles el relleu, l’intaglio i la litografia entre moltes d’altres.
El relleu és la més antiga de les formes de gravat. Es treballa en linòleum sobre una superfície gomosa o en fustes dures, també anomenades xilografies. La superfícies es talla i s’entinta tota l’àrea no tallada, quedant així, una mena de negatiu.
L’intaglio pot descriure’s com el contrari del relleu. El procés es realitza tallant línies sobre la superfície de la planxa, sigui amb instruments de punxa o bé amb àcids. Aquests espais tallats s’omplen de tinta i la superfície superior es neteja, a l’hora d’imprimir, el resultat és una imatge positiva de l’àrea que s’ha entitat.
La impressió per intaglio afecta a la superfície del paper deixant una marca al voltant de la imatge.
Aigua tinta, aiguafort, punta seca, són algunes de les tècniques del procés de l’intaglio.
El resultat final imprès, s’anomen Stampa. S’anomena així a qualsevol imatge que es trasllada del paper o qualsevol altre material mitjançant el tòrcul o premsa de la làmina de coure, bronze, plom o fusta en els quals hi ha el gravat o la pedra litografiada dibuixada.
Els horaris de vista de l’exposició són: de dimecres a divendres de 5 a 8 del vespre, dissabtes de 6 a 8 del vespre i diumenges i festius de 12 a 2 i de 6 a 8 del vespre.
Tant l’exposició com la iniciativa social de Manuel Carrasco Perujo compten amb el suport i la col·laboració dels serveis de Cultura i de la Gent Gran de l’Ajuntament de Vilafranca i de l’Ajuntament de Castellví de la Marca, així com de les empreses que han cregut en el projecte i han aportat material i productes del ram.
 

També et pot interessar

Comentaris