El consistori de Vilafranca en ple es declara en contra els desnonaments
El ple de Vilafranca va aprovar de manera unànime una moció presentada pel PSC, CUP, ICV i ERC, a iniciativa de la Plataforma d’Afectats per la Hipoteca, en contra dels desnonaments per motius econòmics. Abans d’iniciar el debat es va donar la paraula a una representant de la Plataforma, Gemma Campos, que va demanar als polítics que lluitessin per garantir un dret fonamental com és l’habitatge. Campos va dir que, com a mínim, s’havia de pressionar perquè les persones afectades per un desnonament poguessin continuar al pis amb un lloguer social. “És el mínim que se’ls hi ha de demanar als bancs ja que han estat rescatats amb els diners de tots”, va afirmar .
Finalment va reconèixer que entenien que el marc legal “és el que és i els recursos són els que són” però que calia que els bancs es fessin responsables de les seves accions i acceptessin que són els diners de la població els que els estan salvant.
Campos també va recordar que el problema dels desnonaments ha anat creixent de forma exponencial en els darrers anys i que des del 2007 ja ha afectat a 400.000 famílies a tot l’estat espanyol. Pel que fa a Vilafranca, Campos va explicar que estaven dolguts perquè no s’havien aconseguit resultats satisfactoris tot i les reunions amb els directius de les entitats bancàries.
Finalment va recordar, però, que s’havia aconseguit aturar tots els desnonaments de la comarca i que seguirien lluitant perquè no facin fora a ningú de casa seva.
Tots a favor de la moció
Després de la lectura del manifest va ser el torn del debat de la moció, a la que tots els grups van donar suport. Des d’ERC, per exemple, es va deixar palès que “cal donar prioritat a les persones i no als bancs” i des d’ICV es va demanar més implicació de l’ajuntament.
Per part de la CUP Xavi Navarro va afirmar que el principal problema del desnonat és perdre la casa però, a més a més, sentir-se com un marginat.
“Conec a gent a que se li està intentant treure la casa i sobretot al principi senten vergonya de deure diners al banc perquè l’entitat els persegueix i els tracta com si fossin delinqüents”, va assegurar Navarro que al mateix temps va afegir que aconseguir la dació en pagament és molt difícil perquè seria un cop massa fort pel sistema financer i que això els polítics no ho permetrien mai.
PSC i PP també es van manifestar a favor de la moció perquè considerava que feia peticions “molt raonables i amb respecte al món municipal”.
Finalment per part de CiU, l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, va agrair la feina feta a la Plataforma i va recordar que l’Ajuntament està col•laborant en tot el que pot, però que això no vol dir que els bancs li facin cas. “La dació en pagament està bé, però no és la solució al problema perquè treuen el pis i el deute, però la persona es queda al carrer”, va cloure Pere Regull.
Demandes
La moció aprovada proposa manifestar el rebuig als desallotjaments i declarar Vilafranca com a vila activa en la prevenció dels desallotjaments. També es demana a Ofideute que es negociïn carències en amortització de capital, reducció de tipus d’interès, ampliació de termini o quita sobre el deute. En els casos d’impossibilitat de pagament es demana la dació amb lloguer social.
També es planteja una citació conjunta amb el Consell Comarcal de l’Alt Penedès als directors de les entitats que treballen a Vilafranca perquè es posin a disposició amb lloguers socials les vivendes tancades que tenen.


