La crisi retalla la dotació del premi El Lector de l’Odissea
La crisi econòmica passa factura a tots els àmbits, també a les convocatòries de premis literaris i la retallada ha arribat enguany a la 14a edició d’El Lector de l’Odissea. Les administracions, Ajuntament i Consell Comarcal de l’Alt Penedès, i el Consell de Cent Lectors, han mantingut el tipus i les aportacions, però en canvi Proa, que edita la novel·la guanyadora, ha rebaixat en 3.000 euros la seva aportació, de manera que qui guanyi el premi s’endurà 10.000 euros, tot i que continua estant entre els més ben dotats de Catalunya.
Amb tot, la bona notícia per al guardó és que aquesta edició serà la primera que s’obrirà a lectors d’arreu gràcies a la posada en funcionament de la iniciativa L’Odissea al Món. Es tracta d’obrir el Consell dels Cent Lectors més enllà de Vilafranca i comarca per tal que lectors de qualsevol punt del món en llengua catalana puguin participar en el procés de lectura i selecció de les obres presentades des del principi fins al final, exactament igual que els participants presencials.
Lectors en xarxa
A través de la creació d’una mena de xarxa social, els participants d’aquesta nova via es podran comunicar entre ells i reproduir el mecanisme de funcionament dels lectors convencionals. De moment, ja s’han pogut formar dos grups, d’entre vuit i deu persones, tot i que s’espera poder-n’hi afegir dos més com a xifra ideal per arrencar aquesta iniciativa. Els grups que en surtin s’afegiran als que es configurin presencialment, de manera que el consell superarà els cent lectors.
Per tal que els lectors puguin intervenir a través de la xarxa, les obres que opten al premi s’han de fer arribar també en format digital. És el que han fet els autors dels primers originals que han arribat a la llibreria i que representants dels Consell de Cent Lectors van mostrar a la premsa en la presentació d’aquesta 14 edició. Un dels originals que ja ha arribat respon al títol de “L’illa bipolar”.
A banda d’aquesta novetat, la convocatòria funciona de la mateixa manera que es va idear fa catorze anys. La primera cita és l’11 de juny a l’Escorxador per confirgurar els grups i posar en marxa la primera fase de lectura. El procés culminarà el 26 d’octubre amb l’acte de lliurament del premi.
El jurat final decidirà d’entre les obres seleccionades pels lectors. Enguany, a més de la guanyadora de l’any passat, Anna Monreal, hi seran els escriptors Oriol Pi de Cabanyes i Flàvia Company, en espera d’algun altre nom per confirmar.


