Se suprimeix sense avisar una línia del Nitbus cap a Barcelona
Sorpresa i indignació. Això és el que van sentir els usuaris del Nitbus que tenien previst anar de Vilafranca a Barcelona o de Barcelona a Vilafranca la nit de cap d’any. I és que no van poder fer-ho perquè la Generalitat ha suprimit la línia N40 que enllaçava des de fa 10 anys Barcelona amb Vilafranca passant per Sant Sadurní i que gestionava l’empresa Hispano Igualadina. I el més greu és que ho ha fet sense avisar ningú, ni usuaris ni l’Ajuntament.
Supressió per sorpresa
Precisament des del govern vilafranquí, l’alcalde accidental Aureli Ruiz i el regidor de mobilitat, Josep Maria Martí, critiquen aquesta manca d’informació tant de la Generalitat com de la concessionària. De fet, consideren que és una “falta de respecte” de la Generalitat cap a l’Ajuntament però també cap als usuaris.
Ruiz ha explicat que al setembre van rebre una carta de la Generalitat en què s’informava que es replantejaria el servei de bus nocturn arreu de Catalunya ja que era un servei deficitari però assegura que es va arribar al compromís que en tot moment es donaria informació i no es prescindiria mai totalment d’aquest servei ja que hi ha ususaris que només tenen aquesta alternativa per desplaçar-se.
La línia més deficitària
El regidor de mobilitat, però, vol deixar clar que Vilafranca no es queda del tot sense cobertura ja que continua funcionant la línia N30 que va de Vilafranca a Barcelona passant per Vilanova, gestionada per l’empresa Monbus, tot i que té una durada d’uns 30 minuts més que la N40. Tot i així actualment només son dos els busos que fan aquest trajecte, en cada sentit, entre setmana i els caps de setmana quatre en cada sentit.
Aureli Ruiz ha confessat que entén perfectament que la Generalitat es replantegés el servei perquè “el nivell d’utilització era molt baix, ja que tenia de mitjana tres usuaris per trajecte”. De fet Josep Maria Martí ha declarat que és molt difícil defensar un servei que està tan infrautilitzat i més quan la Generalitat ha declarat que la línia de Vilafranca és la més deficitària de Catalunya. Tot i així, però, s’ha compromès a seguir treballant perquè el servei que ofereixen als vilafranquins sigui el més complet possible i entenen la molèstia dels usuaris.
El govern vilafranquí, però, està molt preocupat perquè amb la supressió de la N40 també s’ha suprimit la connexió nocturna entre Vilafranca i Sant Sadurní. I és que ara els usuaris de Sant Sadurní que vulguin anar a Barcelona només ho podran fer a través de la línia N41 que passa pel Baix Llobregat i que ara inclou també Gelida. En aquest sentit, des de l’ajuntament de Vilafranca s’està en contacte amb el director general de Transports, Ricard Font, per trobar solucions que afavoreixin les dues parts. Properament, Font es desplaçarà fins a Vilafranca per negociar amb l’Ajuntament el possible allargament de busos de la N41 per tall que arribi fins a Vilafranca.La qüestió important, diu Ruiz, és que Vilafranca i Sant Sadurní continuïn connectades a la nit.
Reaccions
Moltes han estat les reaccions davant la supressió per sorpresa de la línia i totes elles en el mateix sentit de reclam del restabliment del servei i de crítica a la Generalitat i a la concessionària per no haver informat.
La CUP de Vilafranca, a més d’aquest restabliment, exigeix al conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, una explicació pública davant la suspensió sense previ avís de la línia. A més els independentistes s’han posat en contacte amb els governs de l’Ajuntament de Vilafranca i el CCAP per convocar juntes de portaveus amb l’objectiu de consensuar una posició en contra d’aquestes mesures.
Alternatives: microbusos?
El diputat del PSC Roberto Labandera també ha volgut fer diferents consideracions criticant sobretot la manca d’informació i que la decisió s’hagi pres sense avisar el territori. Labandera afirma que si el problema és el nombre reduït d’usuaris el que s’ha de fer és buscar alternatives com minibusos o taxis col·lectius, a banda de campanyes per fomentar l’ús del transport públic. Labandera lamenta el que considera “passivitat de l’Ajuntament de Vilafranca i del CCAP” perquè les dues viles més importants de la comarca queden sense comunicació nocturna.
En el mateix sentit s’han expressat des del col·lectiu Joves Implicats x Vilafranca, que han manifestat la seva indignació sobretot per la manera que s’ha dut a terme la supressió del servei, sense avisar i afectant desenes d’usuaris la nit de cap d’any. El col·lectiu fa també propostes com ara que es recuperi la línia N40 però a més amb la incorporació de Gelida i dels Monjos i que els trajectes es facin amb minibusos per adequar la capacitat del servei a la demanda.
El col·lectiu entén que és època d’austeritat econòmica i que el govern català ha de mirar molt bé totes les despeses, però considera que la Generalitat ha escollit l’ “opció fàcil de les retallades i no la de pensar en alternatives”. ERC de Vilafranca també ha volgut manifestar la seva indignació per la supressió d’un servei que donava l’opció als ciutadans a desplaçar-se entre Vilafranca i Barcelona en les franges horàries en què no hi havia servei ferrioviari. Per ERC la decisió de la Generalitat “discrimina la població de l’Alt Pendès i està presa des d’una concepció metropolitana, obviant les necessitats de la població penedesenca”.
Finalment des d’ICV critiquen també que la decisió s’hagi fet sense previ avís i afegeix que estudiaran “si és legal actuar amb aquesta manca de transparència”.
A més els ecosocialistes no entenen que s’estiguin donant informacions contradictòries des de diferents canals oficials. “A l’ajuntament ens van dir que no tenien cap informació oficial confirmada, al telèfon de la Hispano Igualadina diuen que ja no són els encarregats d’aquesta línia, la web de la Generalitat mostra com si el servei no hagués sofert cap canvi, al 012 diuen que l’N40 segueix existint però que surt des de l’estació de Renfe i al telèfon de l’ATM et diuen que la línia ja no existeix”, diu indignat el regidor d’ICV Bernat Villarroya. Des d’ICV també s’acusa el govern vilafranquí d’haver badat en aquesta qüestió i consideren que l’ajuntament no l’ha defensat prou.


