Una festa sorpresa després de Missa del Gall inaugurarà la nova façana de Santa Maria
Una festa sorpresa per després de la Missa del Gall és l’acte que servirà per inaugurar les obres de restauració de la primera fase de la façana principal de la basílica de Santa Maria acabades el passat 16 d’quest mes. També es va desvelar el proper acte per recaptar fons que serà el proper diumenge 16 de gener a la Trinitat amb la interpretació del Cant de la Sibil·la.
Un acte que servirà per continuar recaptant fons per tal de cobrir els 300.000 euros que ha costat l’obra, dels quals de moment hi ha coberts el 60%. En concret serà la interpretació del Cant de la Sibil·la, recentment declarada Patrimoni Cultural i Immaterial de la Humanitat sota la direcció del vilafranquí Pere-Lluís Biosca que es farà a l’església de la santíssima Trinitat el proper diumenge 16 de gener a les set de la tarda. Les entrades valdran set euros i ja es poden adquir anticipadament a la llibreria l’Odissea, a la botiga Terradesports de muntanya del carrer de Santa Maria i a Opera Joies, a la plaça de la Constitució.
La Comissió 2020 ha explicat que es poden continuar fent aportacions i apadrinar pedres per col·laborar econòmicament a través de donacions al compte corrent 2081 0000 88 3300096616 de Caixa Penedès i també ha destacat d’una manera especial el fet que el major nombre de donatis i apadrinaments fins ara han vingut de persones a títol individual, familiar, d’entitats o petites i mitjanes empreses, per aquest motiu van insistir per agrair aquest fet. Fins al moment cap institució ha fet cap aportació econòmica.
També es va anunciar que properament es col·locarà un plafó a l’entrada de la basílica amb el nom de totes les persones i entitats que han apadrinat una pedra de Santa Maria. Tot i que no hi ha data d’inici es va avançar que la segona fase, que serà més costosa i menys vistosa, consistirà en la reforma de la teulada i malgrat que la idea és començar-el 2011 no hi ha data concreta perquè primer es vol tenir cobert el pressupost sencer de la primera fase.
Tots els treballs que s’han fet
A la roda de premsa es van detallar totes les feines de restauració que s’han fet. Així Josep Maria Feliu va comentar que als campanars els parallamps s’havien desmuntat, canviat les punxes i netejat. El pal estava galvanitzat i el panell en forma de drac, un cop netejat tot l’òxid, s’ha vist que estava pintat – platejat, així com els punts cardinals, ambdós s’han reparat i soldat parts perdudes i gastades. Els pals dels parallamps passaven pel mig de les gerres que formen part del coronament dels teulats dels campanars. El seu mal estat va fer que es desmuntessin i se’n fessin unes reproduccions idèntiques. Aquestes gerres estan formades per tres parts: el collarí, la gerra i el remat. Les gerres originals presentaven un farcit de maons i morter de calç que s’ ha respectat, tornant a omplir-les amb el mateix mètode però aquest cop s’ha col·locat una camisa d’acer inoxidable al voltant del pal de ferro, per preservar-lo del rovell. També es va substituir la primera filada de teules verdes que suportaven les gerres, amb reproduccions de les originals.
Pel que fa a l’espai entre el final de la teulada i els pinacles, la canal que recollia les aigües de les teulades, s’ha reomplert amb arlita barrejada amb morter de calç pobre, i un llit de morter de calç, i finalment una làmina separadora de pvc i una xapa de plom. D’aquesta manera no s’hi pot acumular aigua ni brutícia i s’expulsa directament a l’exterior o mitjançant les gàrgoles.
Els pinacles, d’1,23 m., han estat netejats, i en els casos dels que presentaven moltes pèrdues se n’ha fet reproduccions i s’han substituït. Tots ells han estat fixats amb espigues de fibra de carboni.
Les gàrgoles que envolten el coronament del campanar també han estat tractades. Així s’han netejat, i les que presentaven sortida d’aigua s’han impermeabilitzat amb xapa de plom. Una de les gàrgoles havia desaparegut, i per això s’ha fet una reproducció en pedra de Vinaixa de la seva parella, ja que dels quatre models que hi ha a cada campanar, es repeteixen en parelles fins a formar les vuit que es poden veure. Així hi ha la cara humana, el gos, l’àliga i el monstre, dos de cadascun. Cada gàrgola té uns 56 cm. de llargada exterior, son esculpides en un únic bloc. Per precaució, s’ha optat per col·locar diverses espigues de fibra de carboni, per tal de dificultar el seu possible despreniment i conseqüent caiguda.
Les esquerdes que presentaven les cornises dels campanars s’han cosit amb varetes de fibra de carboni i resina, ancorant els blocs i pedaços els uns amb els altres, per tal de travar possibles moviments, les fissures s’han reparat i tancat amb injeccions de resines, i les juntes de pedra s’han rejuntat amb morter de calça modificat.
Tota la superfície de pedra ha estat tractada, primerament amb l’eliminació de fongs i líquens per mitjà de biocides, i de forma mecànica s’ha realitzat una neteja de la pedra mitjançant la projecció de distintes partícules amb pressió controlada, per tal d’equilibrar la neteja en un punt intermedi i ser el màxim de respectuós amb la pedra dels campanars. S’ha aplicat un hidrofugant com a tractament per tal de disminuir la captació d’humitat per part de la pedra d’ Olèrdola, molt porosa, en que es van realitzar els campanars
A l’interior de les torres, teníem la causa de les diferents esquerdes i moviments que havien fet perillar l’estabilitat de la construcció, un anell metàl•lic que suportava les filades de maons que rebien tot el pes de cada campanar. Aquest aparell estava realitzat amb diversos perfils de ferro, que s’havien oxidat i havia provocat les esquerdes que es veien a l’exterior. Ha estat substituït per un perfil d’acer inoxidable en forma de (L+L= U) que torna a suportat tot el pes del teulat dels campanars estabilitzant-los.
La creu que presentava un estat molt dolent ha estat substituïda per una reproducció, 1,60 m. d’alçada i un pes d’uns 650 Kg, feta en dues parts amb pedra de Vinaixa.


