La DO Penedès vol més prestigi renunciant als vins de poca qualitat

12/06/2009 - 10:32h

Una sola vinya s’haurà d’inscriure a la Denominació d’Origen (DO) Penedès o la Denominació d’Origen Cava en funció del producte que elabori i no podrà estar a les dues com passa actualment, excepte en casos concrets. Així ho estableix el Pla Estratègic aprovat aquest any, que pretén recuperar el prestigi i posicionament dels vins del Penedès. La mesura incrementarà el cost dels membres que formin part de la DO Penedès i, per tant, renuncia als vins de menys qualitat, però es vol compensar amb una millor política de preus que repercuteixi en el producte final. La DO Penedès preveu que el 75% dels viticultors que actualment formen part de la denominació compleixin amb l’objectiu.
Aquesta mesura, que s’engloba sota el lema “La DO Penedès. La teva vinoteca a l’aire lliure”, vol posar solució al context general que viu la vinya de la DO Penedès, en què una mateixa parcel·la podia pertànyer a tres denominacions: la Cava, la Catalunya i la Penedès.
Fa anys, els membres de la DO Penedès produïen 50 milions d’ampolles anuals. En aquests moments, després de l’èxode dels cellers de menys qualitat a la DO Catalunya, actualment es fan entre 25 milions d’ampolles. Després que s’apliqui el Pla Estratègic, preveuen que la producció caigui fins a les 15 o 20 milions d’ampolles però d’”alta qualitat”, que incrementi el valor i acabi repercutint en tots els estaments.
El pla preveu una cinquantena d’accions que s’han d’aplicar en tres anys. En aquest primer any, s’hi destina una partida d’un milió d’euros. Concretament, actuarà en tres àmbits: la diversitat, la qualitat i la promoció de la cultura del vi.
Quant a la diversitat, s’ha fet una aposta sobretot pels vins blancs, amb especialitats pròpies de la zona com el xarel·lo. A més, s’està estudiant la possibilitat de fer subzones dins la mateixa DO Penedès, fer un registre separat de vinyes i reforçar la dualitat dins les varietats típiques i generals.
D’altra banda, es vol incrementar el nivell i l’exigència del comitè de tast així com el nombre de tastos durant la fase d’elaboració. A més, es vol categoritzar la gamma de productes amb criteris de mercat i fer jornades per sondejar la demanda en funció del canvi de tendències.
“O ens diferenciem o morim”, ha dit Josep Marrugat, viticultor, en referència al Pla Estratègic de la DO Penedès. Així mateix s’ha expressat Francesc Pascual, president de la DO Penedès, que ha dit que s’ha de treballar per fer d’aquesta diversitat un aspecte més concret, més tangible per aprofundir en el valor i la diferenciació dels productes del Penedès.

També et pot interessar

Comentaris