Els treballadors de Y-TEC de Santa Oliva temen el tancament de la planta

29/05/2009 - 10:52h

Prop d’una cinquantena de trebaballadors de l’empresa Y-TEC Europa del polígon industrial l’Albornar de Santa Oliva es van concentrar divendres al migdia, davant mateix de les instal·lacions de la firma dedicada a la fabricació de components per al sector de l’automoció -més concretament, peces per a motors de la marca japonesa Honda-, per exigir més informació sobre la viabilitat futura de la planta. Segons temen els treballadors, els responsables de Y-TEC Europa, que pertany a la multinacional japonesa Yamashita, podrien decidir tancar la fàbrica en les properes setmanes. De fet, afirmen que a la fàbrica van ser acomiadades una desena de persones a finals del mes de gener, s’hi han aplicat un parell d’expedients de regulació d’ocupació (ERO) els darrers quatre mesos -el segon finalitza aquest cap de setmana- i, segons diuen també els representants dels treballadors, la direcció de l’empresa ja els ha comunicat que hi haurà més acomiadaments. Dimecres, però, van aconseguir -en una reunió a la seu de Treball de la Generalita a Tarragona- el compromís que no hi haurà cap moviment abans de dijous que ve, quan hi ha prevista una altra reunió a la mateixa delegació laboral a Tarragona. El motiu? Suposadament una caiguda en la producció perquè, entre d’altres raons, Honda va decidir aturar la producció de la seva principal fàbrica a Europa -situada a Anglaterra i per la qual principalment treballa Y-TEC Europa-, per treure’s de sobre estocs de vehicles acumulats arran d’una disminució de la venda de cotxes per la crisi econòmica.
L’ERO en vigor a la fàbrica santaolivenca precisament fins aquest cap de setmana implica que només hi hagi treballant, per jornada, un torn laboral els matins dels dies de cada dia, de 6 del matí a 2 del migdia, amb una dotzena de treballadors d’un total de prop dels noranta de què disposa la plantilla. Aquestes dotze persones s’han anat tornant per treballar en intervals de dues setmanes, segons han explicat al 3d8 fonts del comitè d’empresa.
Arran de tota aquesta situació, el mateix comitè es va reunir divendres al migdia amb els directius de la fàbrica a Santa Oliva, a qui van reclamar, com apuntàvem, informació sobre la viabilitat de la planta. De fet, els treballadors afirmen que cada any tenien per aquestes dates uns objectius productius a complir per la resta de l’any i, aquest any, en canvi, fins i tot “s’estan enduent al Japó motlles per a la fabricació d’unes peces per a un model de cotxe CRV d’Honda que havíem de produir de cara al 2010”, ha explicat Jessica Serrano, membre del comitè d’empresa. “Ens diuen que s’enduen els motlles per motius econòmics, però no trobem coherent que es fabriquin peces al Japó per després portar-les novament a Europa, a la planta d’Honda a Anglaterra”, ha afegit Serrano sobre la mateixa qüestió.
De la seva banda, Ingrid Giró, membre també del comitè d’empresa, ha comentat que el pla de viabilitat laboral presentat per Honda a Y-TEC Europa necessita d’un equip d’una cinquantena de persones a fàbrica, quan la plantilla actual és de més de setanta, al marge d’oficines.

També et pot interessar

Comentaris