Mor als 89 anys l’estudiós de la geologia i agrimensor Pere Giró i Catasús

alt
10/12/2013 - 13:22h

El passat divendres moria a Vilafranca als 89 anys Pere Giró Catasús, estudiós de la geologia i reconegut agrimensor que va portar a terme una àmplia labor al Museu de Vilafranca, a l’Institut d’Estudis Penedesencs, entitat de la que en fou fundador i membre de junta, així com a l’Institut Laboral de Vilafranca, on fou professor de química i a l’Estació Enològica on va col·laborar amb Cristòfol Mestre i Josep Maria Vidal Barraquer en diversos estudis.
Format a l’entorn del Museu de Vilafranca i del seu pare, l’arqueòleg Pere Giró Romeu, president de l’entitat, va col·laborar de ben jove en algunes campanyes d’excavació en els primers anys de la postguerra. Va formar part del CEP -Cercle d’Estudis Penedesencs- que a partir de 1942 va capitanejar Emili Giralt i que s’acollia a l’entorn del Museu i el mestratge de Manuel Trens. Pere Giró va participar també ben activament en aquests anys de joventut en l’àmbit d’Acció Catòlica i va formar part d’un dels primers grups de ball de Bastons sorgits d’aquell entorn. Tot i el caire de reconegut arqueòleg del seu pare, Pere Giró va trobar en el mestratge de mossèn Lluís Via i Boada, i en concret en l’àmbit de la geologia, els referents de la seva passió erudita.
Persona d’una gran senzillesa i discreció va realitzar estudis de l’àmbit agrari i va exercir com a professor de química a l’Institut Laboral de Vilafranca, situat llavors a la plaça de sant Joan. A l’Estació Enològica va destacar pels seus estudis agraris i per la labor d’agrimensor en la mesura i dibuix topogràfic de camps i finques de difícil orografia en una època que no existia el GPS ni les imatges per satèl·lit i tot havia de ser mesurat a peu de terra. El 1981 conjuntament amb Vidal i Barraquer, director de l’Estació Enològica, publica “El Penedès: les vinyes i els vins”. En l’entorn del Museu va col·laborar especialment amb la secció de geologia i Paleontologia, sota la direcció de Mn. Lluís Via i en concret en la realització de les dues maquetes geològiques del Penedès, la que inicialment va estar situada a la mateixa Enològica i la que finalment es va situar al la secció de geologia del Museu. Membre fundador de l’Institut d’Estudis Penedesencs el 1977 va participar en algunes de les seves juntes directives.
A la fotografia Giró als anys 50 en un dels cims del Penedès. L’excursionisme era una de les seves grans passions.

També et pot interessar

Comentaris

1336