ADIF admet que les vibracions del pas de l’AVE són excessives

05/08/2009 - 13:37h

Divendres passat l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, va fer balanç de la reunió que el dia abans havien mantingut a Barcelona amb els membres de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF). Hi van ser presents per part de l’ADIF el director d’infraestructures de la línia d’Alta Velocitat, Rafael Rodríguez, el director de l’obra de Vilafranca, Alfredo Alba, i diferents tècnics, l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, i un total de cinc veïns afectats, per parlar dels problemes de sorolls i vibracions que produeix l’AVE al seu pas per la capital de l’Alt Penedès.

Tant l’alcalde com els representants veïnals van qualificar la reunió, que es va allargar fins a 2 hores, de “positiva i profitosa”, però ara caldrà veure com es materialitza la bona predisposició mostrada pels representants de l’ADIF. Per Pere Regull és positiu que l’ADIF s’hagi reunit amb la comissió de 5 veïns perquè els han pogut traslladar directament les seves preocupacions. Però el més positiu de la reunió, segons l’alcalde, és que, després d’haver analitzat els estudis presentats per l’Ajuntament i realitzats per tècnics especialistes en la matèria, l’ADIF admet que les vibracions i els sorolls que genera el pas dels trens a Vilafranca són excessius i haurà de donar-hi solució. En aquest sentit, els representants de l’ADIF es van comprometre a portar a terme el proper mes de setembre un estudi exhaustiu de tota la línia de l’AVE al seu pas per Vilafranca per detectar els “punts negres” que podrien causar els excessos de vibracions. Aquest estudi, que comptarà amb la participació del catedràtic de la UPC Salvador Cardona, analitzarà durant 48 hores ininterrompudes les vibracions que causen els trens en diferents punts i quin tipus de trens són els que les provoquen, segons ha explicat José Antonio Doblas. L’ADIF també s’ha compromès a estudiar si la velocitat dels combois pot ser un possible factor que causi les vibracions excessives, “cosa que abans no en volien ni sentir parlar”, va manifestar l’alcalde.
 
Segons José Antonio Doblas, “tenim la paraula del director de construcció de la línia de l’AVE que un cop estigui llest aquest estudi ADIF està disposada a col·locar els elements amortidors a les vies per evitar les vibracions excessives”. Aquest canvi d’actitud de l’ADIF genera, segons l’alcalde, el dubte raonable que “potser no es van posar tots els mitjans necessaris per evitar les vibracions quan es van instal·lar les vies”.
 
L’alcalde de Vilafranca espera que l’octubre es pugui tenir el resultat d’aquest estudi conjunt i es puguin començar a aplicar les mesures. Per Regull, tant l’Ajuntament com l’ADIF com els veïns desitgen que “es facin bé les coses i sense presses. Si a final d’any, podem dir que tot està en vies de resolució, ens donarem per satisfets”.
 
Descartades les pantalles
Pel que fa al problema de sorolls de la zona descoberta tocant al passeig Rafael Soler, l’alcalde ha dit que l’ADIF aparca definitivament la proposta de les pantalles acústiques perquè no resolen el problema i s’està plantejant de manera molt seriosa el cobriment total de les vies fins a tocar el pont de Moja. En aquest sentit, segons Josep Martínez, l’ADIF presentarà dues propostes de cobriment que traslladarà a l’Ajuntament, unes propostes que han de donar solució acústica i estètica a la part descoberta de les vies. Per Martínez, en les darreres setmanes, i sobretot gràcies a l’actual Ajuntament, s’ha avançat molt i “estem en el bon camí per resoldre els problemes”. Sobre el cost del cobriment, l’alcalde ha dit que caldrà negociar “qui se’n farà càrrec” i ha reiterat que la intenció de l’Ajuntament és arribar a un nou conveni amb l’ADIF, un cop les dues parts s’hagin posat d’acord amb el preu total que ha de satisfer el municipi. Aquest conveni establiria les diferents fases del pagament del deute en funció de la resolució de les afectacions que està provocant el pas dels trens.
 

També et pot interessar

Comentaris