Ordal assumirà un 30% més de vehicles amb la millora de l’N-340

Eva López
28/09/2019 - 12:00h

Actualment passen uns 20.000 vehicles diaris pel municipi, que s’incrementaran quan s’obri la variant de Vallirana d’aquí a unes setmanes

La història d’Ordal està lligada irremeiablement a l’N-340. Aquest nucli de Subirats es va fer gran aprofitant l’afluència de trànsit que hi havia anys enrere en aquesta carretera, i la disminució del seu ús gairebé el mata. Ara, els ordalencs esperen amb neguit l’obertura de la nova variant de Vallirana, una infraestructura que fa anys que s’hauria d’haver posat en funcionament, i que posarà fi a un dels problemes més greus de l’N-340: les cues quilomètriques.

L’any passat es van complir 30 anys des de la primera demanda de Vallirana de la construcció de la variant. Tot i que l’aleshores ministre d’Obres Públiques i Urbanisme, Javier Luis Saenz, va prometre que l’obra es faria ràpidament, el cert és que tres dècades després la via segueix sense funcionar.

L’enllaç de l’N-340 per fora de la ciutat del Baix Llobregat està acabat, però la carretera segueix sense estar oberta. Fonts de l’Ajuntament de Vallirana han explicat que podria ser que la variant entrés en funcionament el mes de novembre, però hi ha hagut tantes promeses incomplertes els darrers anys, que ja no es creuen res.

PUBLICITAT

On tampoc abunda la confiança és a Ordal, un municipi que s’ha vist directament afectat per les cues a l’N-340. El nucli subiratenc va passar de ser un punt clau per als conductors que es desplaçaven per aquesta via a veure com bona part dels seus comerços han hagut de tancar per la manca de clientela.

El problema d’aquesta via històrica (ha estat escenari d’algunes de les batalles més recordades al país) va començar amb l’entrada en funcionament de l’AP-7. Tot i que la davallada ja es va notar als anys 20 quan es va construir la via de pagament, la connexió de Vilafranca amb l’autopista el 1974 va ser letal per al nucli. Per estalviar-se les cues que es formen a Vallirana, la majoria opten per fer servir l’AP-7, encara que s’hagi de pagar peatge.

L’obertura de la variant de Vallirana pot esdevenir un gran revulsiu per a un Ordal que els darrers anys ha patit canvis importants, sobretot en el seu comerç. La majoria de propietaris dels establiments esperen amb candeletes que entri en funcionament una variant que es preveu que faci augmentar un 30% els menys de 20.000 vehicles que passen cada dia pel nucli, fins arribar als 26.000. “Esperem que alguns parin aquí”, diu Clara Pons, del forn de la Cal Pelegrí.

Abans això només era una carretera, ara és el carrer major del nucli. Volem que tingui una fisonomia amable i que no dificulti el dia a dia dels veïns

Pere Pons, alcalde de Subirats

Qui també espera amb neguit l’anunci de l’obertura de la variant de Vallirana és l’Ajuntament de Subirats. Neguit per veure si la nova infraestructura és un revulsiu per a Ordal, i neguit també perquè són conscients de les deficiències que presenta la carretera al seu pas pel municipi.

Pere Pons, alcalde de Subirats, recorda que encara no s’han construït les tres rotondes que el Penedès fa temps que reclama a l’N-340, en un dels trams viaris que concentren més accidents a la comarca. “La nacional pot ser una oportunitat per a Ordal, però si no fem millores en aquesta via, també pot esdevenir un gran punt negre a la xarxa de carreteres penedesenques”, alerta Pons.

PUBLICITAT

L’alcalde lamenta la manca d’inversió que hi ha hagut en aquesta carretera des dels anys 70 i demana que es facin les coses d’una altra manera. “L’N-340 a la comarca presenta uns dèficits importants, i que augmenti el trànsit només farà que incrementar-los”, ha dit Pere Pons, que ha demanat que es replantegi la carretera al seu pas per Ordal. “Abans això només era una carretera, ara és el carrer major del nucli. Volem que tingui una fisonomia amable i que no dificulti el dia a dia dels veïns”.

En aquest sentit, Pons ha explicat que aviat s’introduiran millores a la passera que uneix les dues bandes d’Ordal separades per l’N-340, i que l’Ajuntament va finançar amb fons propis. “Si no fos per la carretera, no necessitaríem aquests equipaments. El Ministeri s’hauria d’implicar en el seu finançament”, ha dit l’alcalde.

Malgrat tot, Pere Pons creu que la carretera “no ha de ser necessàriament una cosa dolenta”, sempre que es plantegin les coses abans de fer-les.

També et pot interessar

Comentaris