El 81% dels lectors de premsa comarcal no llegeixen mitjans generalistes

21/11/2016 - 10:48h

Una seixantena de persones van assistir divendres a la tercera edició del Dia de la Premsa Comarcal que es va celebrar a l’Auditori del Mobile World Centre de Barcelona. Durant la jornada es va presentar l’estudi “El model de la Premsa Comarcal, d’Enric Yarza (Consultora Media Hotline), un treball que “té per missió fer un retrat del posicionament de la premsa comarcal en la societat catalana”, va dir l’autor.

Segons l’estudi, la premsa comarcal “té una gran fortalesa en 39 comarques, en l’anomenat Territori Premsa Comarcal, que són totes les catalanes (menys el Barcelonès, Vallès Occidental i Baix Llobregat) on la gent confia plenament en la premsa comarcal”. En aquest territori “el 81% dels lectors de premsa comarcal són exclusius, és a dir, que no llegeixen mitjans generalistes”, a causa de que “són persones amb interessos, preocupacions i aficions específiques de la seva localitat, comarca o província i que només ho troben a les publicacions comarcals”.

Yarza va recalcar que això també té un impacte en la publicitat, ja que “quan una marca es vol anunciar i arribar a la gent fora de l’àrea metropolitana, sap que cal adreçar-se a la premsa comarcal”. Aquest recolzament de la publicitat s’ha vist reflectit en l’augment d’ingressos, “si l’any 2012, en plena crisi, el resultat de negoci a 17 empreses de l’ACPC (que suposen el 90% del negoci) eren unes pèrdues de 484.000 euros, al 2015 ho van capgirar amb un benefici de 828.000 euros”.

En referència a les dades, “les 126 publicacions de l’associació (91 format paper i 35 en format digital) tenen una xifra de negoci de 26.8 milions d’euros (+1,6% respecte al 2014), on el resultat d’explotació ha augmentat un 7,4% i l’Ebitda un 5,9%. I pel que fa a les dades d’audiència més destacades són “que, en paper, compta amb 531.000 lectors (+4,1% respecte al 2014) i 27,7 minuts dedicats per persona a la lectura del producte; i en format digital, amb 1,6 milions d’usuaris mensuals (+33% respecte al 2014), 211.000 ‘m’agrada’ a Facebook (+13,5%) i 84.000 seguidors a Twitter (+15%)”.

Per la seva banda, Francesc Fàbregas, president de l’Associació Catalana de Premsa Comarcal (ACPC), va explicar que “després de la crisi, les grans marques aposten altra vegada per la premsa comarcal i si ho fa és perquè saben que per arribar als seus clients en la majoria de comarques ho han de fer a través de nosaltres”. Fàbregas va destacar que “tenim el 53% de subscriptors, cosa que cap diari generalista pot dir. Quan surten els EGM, tothom diu que ha guanyat, però el cert és que els diaris generalistes tenen una penetració d’entre el 7 i el 9% mentre que la premsa comarcal, en alguns casos, sobrepassa el 50%. Som una premsa petita a nivell general, però gran en el nostre territori”. Fàbregas també va recalcar el fet d’haver “creat la marca Premsa Comarcal per poder parlar de tu a tu amb la premsa generalista, ja que en molts casos fins i tot la superem”.

La jornada també va comptar amb la intervenció de Ramon Besa, redactor en cap d’esports d’El País, que va conduir la xerrada “30 anys de periodisme: d’El 9 Nou a El País, i després?”. El reconegut sommelier Josep Roca, amb “Històries d’un giravolt”, també va ser present en la jornada, fent un paral·lelisme entre el Celler de Can Roca i la premsa comarcal. Finalment, Miquel Gamisans, Secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació de la Generalitat de Catalunya, va ser l’encarregat de cloure l’acte destacant “el paper dinamitzador de la premsa al territori”.

També et pot interessar

Comentaris